onsdag 28 september 2011

Höstlöv/träd


Jag funderade, något höstpyssel?? Hm, visst skulle det vara kul att pyssla ett träd med löv. Men att sitta å klippa ut x-antal löv? Nja...låter inte så lockande....att stansa ut x-antal löv? Är det möjligt?

Så jag gick på jakt efter en lövstans :) (hur roligt är inte det ordet!) Jag hittade en för 18€, så jag tvekade en stund. Sen var jag i alla fall tillbaka efter den.

Barnen fick färglägga med höstens färger, grönt, gult, orange och rött på ett papper. När det sedan torkat stansade jag ut löv till respektive barn. Den krånglade lite så jag fixade det själv.

Jag målade en stam på ett papper. Fick veta att det såg ut som en höstkantarell/trattkantarell av mina kolleger. Men hur som helst. Sedan fick barnen rita kvistar på trädet. Och sedan limma dit löv.

Ett helt fantastiskt resultat tycker jag! Enkelt men ändå snyggt. Lövens antal beror på hur intressant det var att färglägga på pappret, jag kunde inte stansa ut fler löv än det var färglagt på pappret.


Det är ett pyssel med flera moment. Först färglägga, sedan torka, sedan stansa, sedan måla kvistar och limma löv. Så pysslet behöver säkert mer än en dag. Om det inte är så att du pysslar med ett barn, eller dina egna barn och kan pyssla lite när som helst på dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar