torsdag 23 juli 2009

Äppelträd för små pysslare

Jag minns att när jag var liten gjorde min mamma ett pyssel med korkar, filt och tyg. I mitt minne var det ett äppelträd.

Så när jag tillsammans med barnen skulle pyssla något med frukt och grönsaker kom jag ihåg detta. Jag frågade min mamma om pysslet, om hon kunde ge pysseltidningen hon hittat det i så att jag kunde genomföra mitt pyssel. Hon visste inte vad jag pratade om, men hade sedan ett vagt minne av att hon hade gjort äpplen i en skål.

Jag gillade inte hennes idé lika mycket som minnet av hennes pyssel, så jag frångick det hon berättade, först långt efter att mitt pyssel var klart hittade hon pysslet och skickade en bild :) Den som är ovan.

Jag hade då tillsammans med barnen gjort andra tavlor! Detta pyssel kräver en hel del förberedelse!! Större barn kanske klarar av att limma röd filttyg på kapsyler, men det är tålamodskrävande för att inte tala om att det nog behöver torka innan man limmar det på pysslet, så att inte filten släpper under kapsylen ifrån. Jag limmade alltså filten runt kapsylerna, lade dem under en tyngd att torka och sedan fick barnen komma med!

Bakgrunden kan lite större barn helt säkert göra själva! Jag har en paffbit, ca. A4 storlek som jag har klätt med säckväv. Lite lim på framsidan och sedan lim på säckvävsflikarna som limmas fast på baksidan av arbetet. Jag jobbade med barn mellan 1-3 år, därför förberedde jag även bakgrunden.

Jag har faktiskt även förberett löven, men större barn klarar nog av att klippa löven själv, inget säger att löven behöver se "lövaktiga" ut. Säkert skulle "småbarnen" också ha klarat av att klippa löven med lite hjälp. Men det var ju det där med tålamod...

Men efter det kan också de minsta vara med! Tillsammans med en vuxen klippte barnen remsor av det bruna filttyget. Detta blev sedan stammen på trädet, sedan klippte de kortare remsor som blev kvistar.

Därefter limmade barnen ett limsträck över pappret. Vissa med hjälp av vuxen, andra klarade det bra själva! Sedan var det bara att trycka fast stammen. Därefter lite lim på de ställen var barnen ville att kvistarna skulle vara. Ett av träden blev extra tredimensionellt eftersom barnet råkade få en "fnurr" på stammen. Barnet bekymrade sig inte om det och vi vuxna tyckte bara att det var charmigt! Ett säkert tecken på att det var barnet sjäv som hade skapat tavlan!

Efter att trädet var klart var fick barnen fundera vad ett äppelträd mera behöver. Jag hade en modell som barnen kunde titta på för att de skulle veta vad de gjorde. Jag kan säga att barnen ÄLSKADE de röda "äpplena"! Vissa barn försökte till och med riva bort äpplena från min modell eftersom jag var för långsam med att ta fram äpplena efter att barnen berättat vad de behövde :) (Allt material var på bordet, men modellen var närmast)

Jag måste ha en begränsning på 5 äppel per barn. Annars visste jag att sista barnet inte skulle få något äpple alls. Vissa barn tog alla äppel de fick ta, medan vissa nöjde sig med 2 eller 3. Barnen fick själva välja var äpplena skulle vara, som det syns på bilden, därför var det fler äppel som svävade i luften :)

Till sist var det dags för löven. När jag förberedde dem passade jag på att använda tre olika nyanser av grönt. Vilket barnen inte brydde sig om, grönt som grönt! Men det gav lite mer liv i själva tavlan, eftersom alla barn i alla fall råkade använda två nyanser. Här var också variationen stor. Vissa barn fyllde hela tavlan med löv, till jag sa att det inte rymdes fler löv, andra plockade på ett par tre löv och förklarade att det var klart.


Tyvärr har jag ingen bild på när alla alster hängde på väggen! Det var en otroligt charmig och färgglad tavelsamling :)

Tavlorna hängde på väggen med hjälp av ett snöre som är "sytt" på baksidan av tavlan. Ett stygn på högra sidan och ett på vänstra. Det lönar sig att sy dit hängaren INNAN barnen har fått limma trädet på tavlan. Vilket jag såklart inte tänkte på före hälften av barnen hade gjort sina tavlor.

Med hjälp och förberedelse är detta pyssel lämpligt från 1 år. Om intresset för att pyssla finns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar