onsdag 1 juli 2009

Askkopp, fan-cup :)


Jag har folk i min omgivning som hejar på Djurgården. Själv bryr jag mej inte så mycket om lagen, mera om personerna i min omgivning. Därför bestämde jag mej för att göra en askkopp åt ett djurgården fan, och sedan av bara farten gjorde jag en till :) Olika förstås!

För ska det finnas djurgården askkoppar (som inte finns att köpa, vad jag vet) så ska de väl tametusan hålla sig orginella ;)

Problemet var att få motivet RÄTT på den upp och nervända blomkrukan, som jag hade målat blå. Men sedan kom jag på att om jag skriver med tusch riktigt hårt på det utprintade motivet så går det igenom :)

Hur som helst så bestämde jag mej sist och slutligen för att rita det på en servett som jag limmade på krukan och med hjälp av mera färg fick bort skarven mellan servett och kruka.

I alla fall hjälpligt fick jag bort skarven.

Den första krukan farglade jag i djurgårdens färger, enligt modellen jag printade ut. Jag valde att färglägga det med tusch, för det var enklast så.

(NU ångrar jag mej eftersom solen har blekt bort all färg! Också den svarta! Så på den med endast konturer fick jag nästan börja från början, jag lämnade bort texten, det blev för svårt. Men resultatet blev helt ok! Jag använde modellbilsfärg, få se om det håller!)

När jag var färdig med färgläggandet spraylackade jag askkoppen så att den skulle tåla regn och rusk.

Därefter började jag på den andra, den med bara konturer :) Jag visste att jag ville ha dem olika, men jag hade inte bestämt att den skulle vara utan färger när jag började, så jag blandade omsorgsfullt ut den blåa färgen så att de båda krukorna skulle få olika nyans av blått.



Sedan använde jag samma metot som till den första askkoppen, en servett som jag limmade dit. Sedan ritade jag konturerna tydligare med en vattenfast tusch. (Vilket visade sig vara ödesdigert när jag spraylackade askkoppen...färgen löser upp sig i tinner! Som finns i spraylacket!)

Efter det spraylackade jag även den. Sedan var de färdiga att ges bort :)

Jag är ganska stolt över resultatet! Jag har inte förstärkt förgerna på den i färg, men jag har bett ägaren vända motivet bort från solen i väntan på att jag kommer dit och fixar det :)

3 kommentarer:

  1. Tjoho! Det där måste verkligen vara en upskattad gåva!! Du e påhittig du bruden, tummen upp för det :)

    SvaraRadera
  2. förut gjorde jag oxå flera ask koppar utav krukor..... det ÄR toppen "ge-bort" present o man kan göra så många olika motiv..... jag har ritat av mönstret på ett smörpapper, tejpat fast det o ritat på baksidan, så kalkyleras motivet på föremålet :)

    SvaraRadera
  3. TACK för tipset Diamond Diva :) Hade jag inte alls tänkt på :D Måste helt klart försöka mej på det knepet nästa gång :)

    Carola --> Jo :) Å röker man int själv så finns det säkert någon i omkretsen som röker å då e d bra med en askkopp för gästerna att aska i :D

    SvaraRadera