torsdag 2 juli 2009

Bröllopsgåva


Sommaren betyder bröllop :) I alla fall för många. För en hel del kanske sommaren inte är årstiden för bröllop, men hur som helst.

Sommaren var bröllop för ägaren till denna gåva i alla fall.

Vad är en bra gåva till ett bröllop? Något personligt är väl aldrig fel! Dessutom finns ju sannolikheten att man får två eller flera av samma sak stor. Har hört det klassiska att man efter bröllopet står med två brödrostar :) Hehe

Men ett foto album tänkte jag! För att brudparet ska kunna ha någonstans att förvara minnena från bröllopet.

För att få ett exakt sådant album som jag ville ha åkte jag till Panduro för att leta. Jag hittade inte exakt det jag ville ha, för jag ville ha ljusa blad i boken. De var slut, så jag fick nöja mej med svarta.

Först funderade jag...svarta blad? Nä det går väl inte! ...eller går det? Foton på svart bakgrund kan vara helt snyggt. Och det skulle onäkligen passa brudparet! Så det blev svarta sidor :) Såna där hårda sidor, perfekt för foto album!

Sedan köpte jag papper till, rosa och rött. Lite glittriga har jag för mej att de var, eller hur jag nu ska beskriva det.

Först gjorde jag en skiss, med stämpeln och bokstäverna i paff. Sedan klippte jag ut bakgrunden i rosa och förvärkligade skissen. Brudparet satte jag sist och slutligen på en förhöjd bakgrund, för att annars blev de som i bakgrunden och det var inte meningen! Ett rött papper och sedan brudparet stämplat på det rosa, sedan alla limmade på varandra på rätt plats. Några hjärtan klippte jag ut från det röda pappret också.



Samtidigt som jag kom på att jag ville ge ett foto album så bestämde jag att jag ville ge en gästbok i samma stil. Det fanns på Panduro böcker i olika storlekar, så jag valde bara gästboken i mindre storlek, också med svarta sidor, för att det skulle matcha foto albumet.

Jag gjorde som med foto albumet, jag skissade upp hur jag ville ha bokstäverna. Bra att göra, för mitt ursprungsval rymdes inte.

Sedan lät jag rött dominera på gästboken. Röd bakgrund. Jag tyckte sedan att det blev tomt i mitten på boken, samtidigt tyckte jag inte att brudpar-stämpeln passade in på en gästbok. En gästbok kan ju användas när som helst!

Så jag grävde bland mina stämplar och hittade en ljuvlig blomma.


Samma på gästboken som på fotoalbumet. Blomman fick bli lite förhöjd. Dels för att den inte skulle komma i bakgrunen av bokstäverna och dels för att den skulle matcha foto albumet, med rosa i mitten istället.

Sedan var det att fundera ut, vad syns på svart?

Det ser ju inte fint ut att skriva med bläck på svart! Det syns ju knappt! Så jag nosade runt på Panduro (samtidigt som jag köpte böckerna) och hittade silverpennor samt guldpennor.

Både guld och silver syns bra på svart.

Men jag valde till slut guld. Hade funderat på att välja både guld och silver, men jag tänkte att någonstans får jag väl dra gränsen :)



Såklart måste ju brudparet få ett kort!

Jag använde materialet jag hade, plus ett kort som jag köpt enkom för detta endamål! Jag har annars inte 'flammiga' kort.

Jag ville att även kortet skulle matcha bröllopsgåvan, så jag använde mej av samma material. Bokstäverna på kortet är respektive brudparets första bokstav.




Insidan är smyckad med en rosa bakgrund. Kanterna är samma röd som till gåvan, utskurna i smala remsor. Sedan med samma rosa som till gåvan har jag klippt ut små rutor till hörnen. Dels som dekoration, dels för att dölja skarvarna från remsorna.

Texten är skriven på dator och hjärtana är utklippta ur samma materia som jag hade till gåvorna.

Det var riktigt roligt att göra :) Och en uppskattad gåva! Speciellt gästboken som kom till användning redan under den stora dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar