måndag 6 juli 2009

Atkins Diet

I dagens läge finns en mängd olika dieter man kan följa. Just nu stödföljer jag Atkinsdieten. Vilket innebär att jag får äta kött och grönsaker, men inte kolhydrater. Inget mjöl. potatis, socker...t.ex.

Jag låg och funderade på det faktum att jag inte får äta mjöl och det faktum att jag blev snål på plättar eller våfflor. Jag funderade och funderade och kom på att det finns sojamjöl! Och bovetemjöl! Bovete såg jag sedan att innehåller MER kolhydrater än vetemjöl...men nu har jag det hemma i alla fall.

Och sojamjöl fick jag bittert erfara att INTE kan ersätta vetemjöl. (Note to self: Gör research!!). Det räckte ju att läsa på internet om sojamjöl för att få reda på att soyamjöl kan ersätta typ mjölk och ägg. Nåja, en erfarenhet rikare! Eller två, det är jobbigt att få bort fastbränd smet från ett våffeljärn :/


Våffelplättar med sojamjöl:

ca. 150g smält smör eller margarin
6 dl vatten
4½dl vetemjöl
3dl sojamjöl
2dl mjölk
3½tsk bakpulver

Rör samman allt utom smöret till en smet. Tillsätt det avsvalnade smöret/margarinet.

Det här blir en mycket tjock smet, så jag la en klick smet i den heta stekpannan och sedan skakade jag pannan så att smeten spred sig över hela stekpannan. Annars tog jag och försiktigt spred ut det med stekspaden. Jag använde smör i stekpannan, men jag tror inte att det egentligen behövdes. MEN efter våffeljärns-insidenten så tog jag inga risker!!


Resultatet blev tjocka men spröda plättar. Lite tjockare än vanliga plättar och mera mättande. Man kan säkert ta bort mjölken helt, men eftersom mjölken tillsattes innan jag fattade att sojamjölk inte ersätter mjöl så finns den där.

Jag lagade också en äppelsylt, som jag sötade med lite appelsinmarmelad. För jag tänkte, att socker (som innehåller 100g kolhydrater/100g socker) inte är lika bra som appelsinmarmeladen (som innehåller runt 70 g kolhydrater/100g marmelad).

Dessutm, lite fakta åt den som är skeptiskt mot att lämna bort potatis.

Potatismjöl innehåller 82g kolhydrater/100g, medan sirap innehåller 74g kolhydrater/100g.

Tänk på det du en annan gång!

1 kommentar:

  1. Men potatismjölets kolhydrater är mest stärkelse och inte socker som i sirap... ju.

    Vilket äventyr med plättarna :)

    SvaraRadera