onsdag 29 juli 2009

Jul, jul, strålande jul!! ...eller så kanske det är närmare ½ år kvar tills dess...

Så jag hoppas vi får njuta av sommarvärmen lite till i alla fall :)

Jag har i alla fall väntat på att få sätta ut dessa kort! Just för att de är så många :) Och jag är lite stolt över att inte två stycken är likadanna ;)


Dessa fyra första är gjorda på en stämpel kurs. Tre av dessa efter kursledarens instruktioner, så av dem finns det ett antal likadana, men inte i min ego.

Nå, ska man bli riktigt petig så finns ingen av dessa i min ego mera :) Om inte något kort har försvunnit innan jag hunnit skicka iväg det...


Hur som helst, på detta poserar igen ett kort från kursen :) Samma kort som fanns på bilden ovan, så det finns inte två av dem!

Det gröna kortet till vänster. Idén kom av att jag hade tryckt texten i mitten och sedan tappade jag stämpeln! Jag tryckte ett till tryck i kors åt andra hållet och kortet var räddat! Minns inte hur jag gjorde för att få embossingen endast på texten i mitten.

Jag hade köpt nya julstämplar, så det var roligt att testa alla nya stämplar :) De med renen och tomten (och alla andra tomtar/renar som är i samma stil) är omonterade. Vilket innebär att det är som en gummistämpel som man man sätter på en bit glas (går hur bra som helst, annars köper man en speciell "kloss" för just omonterade stämplar), sedan är det bara att stämpla som vanligt. Men eftersom glas är genomskinligt och treklossarna (som monterade stämplar t.ex. sitter på) inte är det, så VET man exakt var man stämplar och har en helt annan frihet att stämpla där man verkligen VILL och inte något ditåt :) Dessutom är omonterade stämplar billigare :p


Kortet med musen är från stämpelkursen, samma kort som på första bilden :)

Jag hade även inhandlat en snöflingestämpel. För att få snöflingorna vita så måste man embossa dem med vit embossong. Annars går det inte. Man kan få dem silver, men det är inte samma sak. Detta har jag gjort med kortet uppe i vänstra hörnet, ca. hälften av snöflingorna är vitembossade, resten är silver.

Det röda kortet i mitten nere är gjort så att jag först tryckte God Jul i mitten och embossade det. Efter det stämplade jag med röd färg flera gånger med God Jul-stämpeln för att få som skuggor. Samma är gjort med det gröna kortet uppe till höger.

Kortet med små hjärtan. De små hjärtorna stämplade jag på färgad kartong. Därefter klippte jag ut dem och använde dubbelhäftande tejp för att klistra dem på kortet. Det borde vara upphöjda hjärtan om jag inte minns fel.

Kortet längst ner har jag använt massor med glitter på. Jag embossade tomten med hans ren. Sedan fyllde jag tomten med rött glitter, granarna är ritade på frihand.


På grund av en miss i ränkningen fick jag tillverka fyra kort till. Dessa blev alla röda, av den enkla anledningen att all annan färg var slut. Jag använde endast tomte/ren stämplarna och mina bokstavsstämplar :)


Här är alla mina julkort, utom de sista fyra, eftersom jag konstaterade mitt fel när jag skrev namn och adress på korten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar