tisdag 9 februari 2010

Början till scrap booken

Jag har tidigare skrivit och berättat lite om ett scrap book projekt jag hade. Klicka på länken om du inte läst om det tidigare. Det är ett långt inlägg! Men titta på bilderna och läs där det verkar intressant om det känns långt.

Det här är ett projekt som helt eskalerade och urartade på alla sätt och vis :) Det började helt enkelt med att jag fick några bilder av en kompis, bilder på hans son. Jag tycker ju att sonen är fantastiskt gullig! Ja, alla barn är ju fantastiskt gulliga på sitt sätt förstås :) Men hur som helst. Så fick jag en massa bilder och jag visste inte riktigt vad jag skulle göra med dem. Visst, det var ju kul att titta igenom dem. Men sen då? De flesta bilder jag själv tar så blir också bara lagrade på datorn med en känsla av "sen då?" över sig.

Så jag tänkte att jag kan ju göra ett collage med sonen och ge det som en tavla åt min kompis (pappa till sonen) på hans födelsedag. Det verkade som en vettig idé! Sedan funderade jag om jag skulle göra ett collage på datorn och sedan föra över det på en minnessticka och föra det till en fotobutik för att ta ut det direkt som ett collage, eller om jag skulle ta ut några bilder och själv komponera det till ett collage.

Någonstans fick jag idén att göra en scrap book. För det var faktiskt en hel del bilder jag hade! Och idéerna var många! Så många att jag helt enkelt fick ta kontakt med kompisen igen och erkänna att jag höll på med en hemlighet till hans födelsedag, men att jag troligtvis inte skulle hinna göra den klar och att jag skulle behöva flera bilder på sonen.

Jag började med att välja bland hans alla otaliga bilder på datorn. Men jag kom ingen vart! Dels skulle jag ju umgås med honom också och då kunde jag ju inte sitta på datorn och häcka hur länge som helst. Dels behövde jag ha tid för att tänka och fundera vilka bilder jag ville ha och i vilken storlek. Jag frågade helt enkelt om jag fick kopiera alla bilder! Det gick bra :) Nu hade jag i alla fall bilder att jobba med!

Följande problem var ju då albumet....ett album är ju inte så billigt. Och så är scrap book albumen så stora.... så jag hittade inget lämpligt. Jag sökte länge och väl och till sist hittade jag i Esbo ett album som helt och hållet stämde in på mina krav! Eller nästan, jag skulle ha velat ha inplastade sidor, men det fanns inte. Funderade om det fanns plastfickor för den storlekens sidor, men det fanns inte heller. Så jag kom på att jag kan plasta fotografierna på ena sidan istället, så att de inte klibbar ihop eller nåt.



Albumet fixat! Då ska det alltså bara fixas fänsiga (läs som det är skrivet bara så blir det bra :) det såg så konstigt ut med halva ordet engelska och sen svensk ändelse) sidor till scrap booken. Sedan ska väl boken gå i något sorts tema, färgtema eller något sådant. Annars kan det bli lite rörigt...eller? Tja, hur som helst så valde jag att ha färg tema. Brunt, blått och grönt skulle bli min grund. Sedan kan jag jobba från det. Men de där fänsiga sidorna var ju inte så billiga! Och det ska en hel del sidor till den mängden foton jag hade! Dessutom hade jag valt ut några teman till sidorna också. Bada, kladd, mamma, pappa, för att nämna några. Så antalet tema skulle ju matcha med antalet sidor. Och antalet sidor var sist och slutligen många! Så då var det bara att ta till fantasin!

På färg- och tapetbutiker brukar det finnas tapetböcker med tapetprover som gått ut. Alltså en kollektion som de inte säljer mer. Udda tapeter, sådant som har blivit över när de sålt tapeter. Så jag knallade in på en färg- och tapetbutik och frågade om de hade någon gammal tapetbok. Jag hade otur, de hade precis gett bort alla samma vecka.... MEN det fanns udda tapetrullar! Det var något jag inte visste att man kunde tigga till sig! Så jag gick skeptisk efter karln en våning upp. Jag sa att jag helst ville ha något i blått, brunt och grönt. Så han kollade runt i sitt lager (som annars är STORT! Då menar jag med tanke på att det bara är sådant som blivit över) och plockade på mej en massa tapetrullar. 6 tapetrullar var vad jag klarade av att bära. De är ganska otympliga! Jag visste dessutom att sambon kanske skulle ha något att säga om jag skulle släpa hem mer än 6 rullar tapet...skräp! Tycker han, Fynd! tycker jag :) Jag frågade för säkerhetsskull försäljaren om han verkligen inte ville ha betalt. Han informerade att det är skräp för dem och att de bara är glada att bli av med det! Lycklig över att ha fyndat skräp förde jag ut rullarna till bilen, ringde hem till sambon och informerade honom om mina förehavanden :D Att jag fyndat skräp alltså.



Men att täcka alla sidor med tapet tror jag inte att skulle ha blivit bra. Så jag sökte bland mina gömmor här hemma och hittade några halvfulla burkar med färg som jag ansåg att passade mitt syfte!

Brunt, orange, blått, turkos, vitt, lila.... Men basen var i alla fall blått, brunt och grönt. Grönt hade jag ju förstås inte hemma. Här uppe syns min första sats med sidor. Jag har gjort några fler, men de har jag inte på bild. Då lyckades jag vrida på skruvarna och muttrarna inne i hjärnan så mycket att jag fattade att om man blandar blått och gult så blir det grönt....

I alla fall så är de färglagda på båda sidorna. Jag höll noga koll på att jag började med en färg, tog en annan på andra sidan, använde samma färg på följande papper. Eftersom de skulle komma på samma uppslag. Sedan en ny färg på följande sida, och så vidare.... Första pappret som jag färglade så tyckte jag att det skulle räcka med att färglägga sidorna på sidan. Sedan struntade jag i det och färglade allt. Tur det! För det var svårt att få en annan bakgrund som täckte den vita rutan i mitten :o

När jag sedan limmade dit fotona så dekorerade jag med tapet och restpapper, samt en massa annat som jag hittade i mina gömmor. De kan ni se på bloggen om scrap booken. Länken finns fortfarande överst på denna blogg :)


Sist men inte minst! ....eller, tja, små är de på bilden förstås :o Fotografierna! Jag hade tre olika storlekar. Vanlig fotostorlek. Den där 15x13 cm, eller vad det nu är. Sedan hade jag en storlek som var mitt i mellan. Det rymdes 9 foton på en A4. Den minsta storleken är den som syns på bild. 35 bilder på en A4. De två sista printade jag ut med min printer. De "vanliga" beställde jag från en fotobutik.

Det var en hel del foton! Sambon frågade om jag tyckte vi hade för mycket färg i printern :p Ups! Nåja.

Efter att alla foton var beställda eller utskrivna så gällde det att samla rätt foton i rätt kategori. Det var inte heller lätt! För jag hade ju valt ut foton som passade en specifik kategori. Men sen när jag skulle kategorisera så verkade vissa foton inte passa någonstans, eller så passade de på flera ställen! Tror jag hittade på en helt ny kategori sist och slutligen :)

Det gällde ju att få alla foton att rymmas sen också! Det skulle inte ha varit så dumt med de där stora scrap bookarna i alla fall! Några enstaka fotografier fick åka tillbaka i lådan. De hade helt enkelt inte rum i scrap booken.

För att summera ihop :)

Det var roligt! Det var inte billigt! Man kan göra det billigare om man bara vill, men det är i alla fall inte billigt! Det är tidkrävande! Det krävs att man kan tänka om, ibland passar helt enkelt inte det man har tänkt sig.

Det är helt klart något som jag vill göra flera gånger :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar