tisdag 16 februari 2010

Jämför samma metod, olika färger.

Så olika men ändå så lika! Jag berättade ju tidigare om att jag varit på stämpelkurs. Såklart var det ju fler personer där än bara jag :) En som jag jobbat tillsammans med var också där, Haje, det är hennes kort jag har bett att få låna som exempel på hur det med enkla medel få ett kort att se helt annorlunda ut :)

På kursen fick vi ju riktlinjer för hur korten skulle se ut. Det fanns en modell och vi skulle göra efter, för att lära oss en ny metod. På första kortet har både jag och Haje valt en annan färg en ursprungskortet, som jag inte mera minns vad hade för färg. Hur som helst!

Haje valde olika färger av lila. Dessutom valde hon att stämpla GRATTIS istället för som jag Carpe Diem (vilket också stod på modellen)

Vi har samma snirklar på korten. Jag har en i mitten (vilken inte syns så bra på kortet), Haje har två stycken, en ovanför Grattis och en under.

Vi har exakt samma grund, om vi säger som så. Samma metod och vi följer samma steg. Men med små medel kan man få korten att se så helt annorlunda ut :) Det är så enkelt att få ett kort som blir personligt! De ser inte ens ut som om de skulle vara samma grundidé!




Vi gjorde ju tre kort. Detta är egentligen det kort som vi gjorde sist, men det är inte så lätt att få bilderna i en bra ordning så det får vara såhär :) Blir spännande att se hur det blir när detta är publicerat!

Men det var inte det jag skulle prata om! Dessa två kort. De ser jätte olika ut. Trots det har vi använt samma kort som modell. Något ändrad från ursprunget båda korten. Mitt kort (det till vänster) har placeringen på blommor samt hjärta mest likt modellkortet, medan Hajes (det till höger...såklart) har ursprungsfärgen. Nu minns jag inte med taggen i mitten om den skulle vara röd, men troligen.

Bakgrunden vi fick att använda oss av är ett scrap book ark, det vill säga att det har olika mönster på båda sidorna. På ena sidan är det rött/rosa, som på Hajes kort. Och på andra sidan är det gammaldags, grönt med blommor, som på mitt kort. Jag valde att helt enkelt svänga på bakgrunden och fick ett helt annorlunda kort!

Nu märker jag att Haje inte har hjärtat stämplat i mitten, vilket jag har. Detta märkte jag inte på kursen. Jag har mitt bling-bling placerat på strategiska platser på kortet medan Haje koncentrerat sitt bling-bling till ena hörnet, typ :)

Vi har olika färg på bakgrunden och vi har olika färg på taggen i mitten. Så enkelt sätt att få ett kort att få en helt annan karaktär!




Vi fick också göra ett grattiskort. Enligt modellen skulle det vara grönt. Detta har Haje behållit. Jag tänkte också göra mitt kort i grönt, men ångrade mej mitt i allt sen och ville ha rött :)

Vi har dessutom olika Grattis stämplar och girlangen i hörnet åt olika håll.

Det här kortet är nästan det där man tydligast ser hur två lika kort kan bli så olika. Annan färg, vänd på en stämpel, en lite annorlunda Grattis och ett HELT annat kort!




-------------------------

Fotnot. Eller vad det nu heter :) Jag använder inte namn i min blogg utan att jag har lov till att göra det. Jag har alltså frågat Haje om lov både att få använda hennes kort och för att få använda hennes namn!

Jag är tacksam för att jag fått göra det, Tack Haje! :) Namnet skulle jag ha klarat av att använda bara en bokstav. Men det skulle ha varit svårt att utan bilderna på korten kunna förklara hur lätt det är att göra ett kort personligt. Bara man har EN idé så kan man variera den i det oändliga. Byt stämplar till t.ex. andra girlanger. Byt stämpeln i mitten. Lämna bort stämpeln i mitten eller använd en bild stämpel. En färgändring gör otroligt mycket!

Det är bara att sätta sig ner och börja experimentera :)

2 kommentarer:

  1. Hihi, trycka gilla knappen... mycket FB va? Hha...

    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  2. Helt klart :) Men det är en väldigt bra knapp tycker jag :D

    SvaraRadera