tisdag 2 februari 2010

Islyktor, flera färger

Det ger egentligen ingen bra bild av islyktorna det här. Men under natten har det varit snöstorm och allt är täckt med snö! Utöver att det har snöat en massa så har gången till trappan blivit plogad. Detta betyder att en islykta är sönder och en är försvunnen. Jag skulle bara hastigt ut på trappan för att ta ett hastigt kort. Två lyktor var borta! Den blå och den turkosa (eller vad det nu sist och slutligen blev för färg, målet var turkos). Jag sopade lite i snöhögen närmast där den hade varit och fick napp, hittade den blå! Den turkosa är fortfarande försvunnen. Men man står inte på trappan utan utekläder och gräver i snön när det är -10 grader om det verkligen inte är frågan om liv eller död. Så jag tänkte att det får vi ta sen då om vi vågar oss ut.




Hur som helst. Den här rosa, skulle egentligen vara röd men färgen bleknade när den sattes i frysen. Det var inte tillräckligt kallt för att det skulle frysa ute. Men nu när jag ska ta kort på dem så är det minsann kallt så det räcker! Och snö så det blir över...men det är en annan sak.

Hur som helst. Den här är gjord i ett 5 liters ämbar. Det var meningen att den skulle ställas på trappan och hålla tummarna för att den bara frös runt kanterna. Jag tänkte snabbt om och sänkte ner en mjölkburk i mitten. Att sänka en mjölkburk är annars ett projekt för sig! Tur så hittade jag en burk med stenar :) Bra med pysselmaterial som är tunga!

Eftersom vi fick sätta allt i frysen så var det bra att vi hade mjölkburken där. På bilden har lyktan gått sönder men jag har plockat ihop den efter bästa förmåga. Ljuset försökte jag inte ens tända! Enligt samma anledning som ovan: "man står inte på trappan utan utekläder och gräver i snön när det är -10 grader om det verkligen inte är frågan om liv eller död"



Den gröna är gjord i en bakform. Ett försök gjordes att göra en islykta i en bakform med löstagbara kanter. Fungerar inte. Vattnet bara rinner igenom. Så det behöver ingen annan pröva på! Jag prövade med två olika former med löstagbara kanter. Icke! Jag får bara inse att smet inte är så rinnande som vatten.

Den gröna färgen blev också lite ljusare efter frysning. Problemet med hålet som jag hade förut var enkelt att lösa: Fyll inte formen ända upp! Tänk att jag inte kom på det själv....

Idén att sätta kvistar i formen kom min syster på. Nu använde jag inte den metoden, och den metoden ovan har jag inte heller kommit på. Det var en kille på 5 år som såg stenarna jag hade sänkt ner mjölkburken med och kläckte ur säg att han skulle rada den på botten av kakformen. Idén var så fullkomligt fantastiskt bra så jag visste inte varför jag hade missat den! Såklart att vi skulle dekorera kakformens botten! Det var fantastiskt lyckat! Det syns inte så bra på bilden, men det syns!

Det här pysslet tycket jag är fantastiskt roligt att göra! Det är kul med lite färg i tillvaron! För att få färg i tillvaron har jag använt karamellfärg. Jag har haft hjälp att komma på en del moment i dessa pyssel. Så jag tänker inte ta åt mej äran. Det är inte ens jag som har kommit på att sätta vatten i en kakburk och frysa ner :) Den idén har jag snott av min småkusin, och hon berättade att hon snott idén på internet. Goda idéer är till för att spridas!

Pysslet passar bra även för barn! Jag tror att till och med 1-3 åringar skulle tycka att det var kul med färgad is, de minsta kanske inte har samma förståelse för det. Men resultatet blir fint! Och oberoende vilken ålder så är det nog bra med vuxen-hjälp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar