onsdag 24 februari 2010

Vändagsmiddag - 14.2.

Tänkte att jag ska tillägga datumet ifall det är någon som missat att vändagen är den 14 februari ;)


Min sambo brukar uppmärksamma vändagen med en gova i form av choklad eller någon söt liten gåva. Har ett år fått en mugg med nalle i :D Och i år fick jag en "Me to You" choklad :) Hur som helst så brukar jag inte vara lika duktig på att uppmärksamma dagen. Dels för att jag inte vet hur mycket han skulle uppskatta en nalle eller liknande... Så i år tänkte jag att jag bjuder på middag!


Förrätten hittade jag via programet "Halv 8 hos mig". Hemlagad skagenröra i parmesanost-snäcka. Det kändes lite som halv 8 hos mig när jag stekte parmesan snäckorna :) Det var mycket som skulle funderas på och allt skulle ju bli klart i tid! Därför valde jag en kall förrätt :) För den kunde jag förbereda dagen innan! Sen var det bara att gömma snäckorna och skagenröran så att han inte skulle fatta misstankar ;) Han visste att det skulle bli middag, men jag berättade inte vad!


I receptet ska det vara lax och rom och sånt, men jag var lite snål för att köpa lax, gravad lax alltså, eftersom den bara skulle fungera som dekoration. Och såklart så är det ju en extra smak :) Och rom tycker inte sambon om, så det uteslöt jag direkt! Någon centimeter romkräm klämde jag i istället, bara för att. Inte vet jag om det gjorde någon skillnad.


Jag tänker inte skriva om receptet, eftersom det finns på nätet, därför kopierar jag det hit!


Antal portioner: 4

Färdigt på: 1 tim

Ingredienser

4 4 dl grovriven parmesan, ca (av typen Parmigiano Reggiano)
20 20 st skalade räkor (5 st/port)
200 200 g tunnskivad kallrökt lax
8 8 msk skagenröra
4 4 tsk svart kaviar
1 1 st isbergssallad
1 1 st kruksallad
1 1 st citron
1 1 knippe dill
1 1 knippe gräslök

Skagenröra med räkor
300 g räkor med skal, ca
2-3 msk hackad dill
4 tsk ishavsrom
1 dl majonnäs
1 dl crème fraiche
Salt, efter smak
Svartpeppar, efter smak
Ev cayennepeppar, efter smak
2 tsk pressad citron, ca
2 msk finhackad rödlök, ca


Gör så här

1. Skagenröra med räkor
Skala räkorna.

2. Hacka dem grovt och blanda i en skål med dill, ishavsrom, majonnäs och crème fraiche.

3. Smaksätt med salt, svartpeppar, cayennepeppar, citronsaft och finhackad rödlök.

4. parmesansnäcka
Hetta upp en teflonpanna på medelvärme.

5. Bred ut 1 dl grovt riven parmesanost i pannan. Forma osten till en tunn rundel och stek tills den blir gyllenbrun.

6. Drag pannan från plattan och låt ostplätten stelna lite så att den går att lyfta.

7. Ta upp den och lägg den försiktigt över ett uppochnervänt glas.

8. Tryck försiktigt ner kanterna runt om till en ”snäcka”. Låt svalna och bli hård.

9. Skär isbergssalladen i mindre bitar och lägg i botten på ”snäckan”.

10. Strimla hälften av laxen och lägg ovanpå salladen.

11. Dekorera ”snäckan” med en halv laxskiva och kruksallad.

12. Fyll på med 2 msk skagenröra, toppa med skalade räkor och en tsk svart kaviar samt dekorera med dillkvist, finhackad gräslök och en citronskiva.

13. Hela ”snäckan” serveras på en bädd av strimlad isbergssallad.


Det fungerade bra att förbereda förrätten dagen före. Jag gjorde ju en miss med räkorna, eftersom jag använde frysta räkor och tänkte att "äh, jag orkar inte stå här och vänta på att de ska tina! Jag använder dem frysta!" Det gjorde skagenröran smått vattnig, inte för att det egentligen gjorde så mycket, men den skulle ha kunnat vara fastare. Jag vågade helt enkelt inte lämna räkorna obevakade, eftersom våran Tigger är räkfantast! Och att stå i köket och se räkor tina....tja, det finns roligare saker :)

Förrätten hade jag lite problem med! Jag visste att jag ville ha kött! Men jag har inget recept som jag har som "bjudrecept" så det var bara att börja surfa omkring på nätet! Efter hundratals värdelösa recept, varav typ hälften var kött som skulle serveras kallt hittade jag ett recept som jag fastnade för. Dels för att jag visste att om jag lyckas så blir det BRA, men också till stor del därför att jag hade gett upp tanken på att hitta ett bra recept alls! Jag hittade recept på helstekt fläskfilé med wiskysås, samma som vi blev bjudna på på nyåret. Det var gott gotti gott gott :P

Jag har inte gjort som i receptet nedan, utan jag lagade endast köttet och såsen. Plus att jag bytte ut fläskfilén till en annan köttbit, för jag hittade inte fläskfilé i den butik jag handlade i. Men jag hitta en annan köttbit som vi båda tycker att är bra! Jag fick i alla fall ändra ugnsgraderna och stektiden för att det skulle bli rätt :) Men lyckat blev det!


Helstekt fläskfilé med whiskysås


För: 4 personer
Tillagningstid: 60 min minuter

Festlig fläskfilé med en härligt god och gräddig sås. Som serveras med klyftpotatis.

Ingredienser

1 Fläskfilé
12 medelstora potatisar
2 st schalottenlök
smör
4 msk whisky
2 msk kalvfond, Koncentrerad
2 dl vatten
2 dl grädde
Olivolja
Salt
Peppar

Beskrivning

Sätt ugnen på 100 grader.
Skala potatisen och skär klyftor.
Lägg klyftorna i en ugnsfast form och ringla över oljan och salta.

Putsa fläskfilén fri från senor.
Bryn köttet runt om i smör. Salta och peppra rejält.
Placera köttet i en ugnsfast form och stick in en termometer mitt i fläskfilén.

Placera både potatis och fläskfilén i ugnen.(potatisen överst) Låt steka tills fläskfilé har fått en innertemperatur på 70 grader ca 25-30 min.

Undertiden kött och potatis är i ugnen så skala och finhacka schalottenlöken och fräs den i smör i en kastrull. Häll på hälften av whiskyn, fond, vatten och grädden. Låt såsen puttra på låg värme tills det är dags att servera. Vid servering häll i resten av whiskyn.

Fläskfilén är färdig vid 70 grader. Tag ut och placera den i folie och öka på ugnen til 220 grader och stek färdigt klyftpotatisen.
Skär fläskfilén i centimetrstora bitar och severa med potatis whiskysås samt en sallad.

-----------------------------------

Frasig klyftpotatis


För: 4 personer

Knepet med att lyckas med klyftpotatis är att först förvälla den, då blir den härligt frasig.

Ingredienser

1 kg bakpotatis, eller stora potatisar
2 msk olivolja
1 msk timjan
Flingsalt

Beskrivning

Ugn 250°

Tvätta potatisen och skär varje potatis i 6-8 klyftor.
Koka upp lättsaltat vatten. Lägg i potatisklyftorna och förväll dem 3 minuter.
Ta upp och låt rinna av.

Lägg potatisen i en bakpappersklädd långpanna.
Blanda med olja, timjan och salt.

Stek potatisen i övre delen av ugnen, ca 15 minuter. Rör om någon gång under tiden.

-----------------------------

Recepten är tagna från matklubben.se, så därför länkar jag dem inte. Har förstått att man inte kan läsa dem om man inte är inloggad. Men jag vet att dessa recept finns annanstans också. I alla fall fläskfién, för hon som gjorde middagen till nyåret är inte medlem på matklubben.se.




Till efterrätt blev det tusenbladstårta, enligt sambons önskemål! Om det blev som det skulle vet jag inte, men gott blev det i alla fall :p Sen har jag alltid haft problem att kavla ut smördeg, så jag kavlade och kavlade och kavlade och gav sedan upp och gjorde tusenbladstårtan som portioner :) Använde en oval som mått! En liten pajform jag införskaffade för jag tyckte de var så söta :D

Tusenbladstårta


För: 8-10 personer

Detta är en frasig smördegstårta – tusen blad syftar på de många spröda skikten i tårtbottnarna. Tusenbladstårta har länge varit den klassiska jultårtan i många svenska familjer. Visst kan man baka den på hemlagad smördeg så som man alltid gjorde förr men köpt smördeg underlättar. Bottnarna kan bakas ett par timmar i förväg om de bara skyddas från fuktig luft som gör dem sega. Lägg ihop bottnarna just innan tårtan ska serveras, annars mister de sin sprödhet.

Ingredienser

Tåtbotten:
425 g à 5 plattor djupfryst smördeg

Fyllning 1:
Vaniljkräm:
1/2 vaniljstång
3 dl kaffegrädde
2 äggulor
2 msk socker
1 msk potatismjöl
1/2 dl mjölk

Fyllning 2:
2 dl äppelmos

Dekoration:
Florsocker

Beskrivning

Laga först vaniljkrämen. Dela vaniljstången på längden med en liten kniv. Lägg den i en tjockbottnad rostfri kastrull, 1 1/2 liter stor och slå på grädden. Låt koka upp och sjuda 15 minuter under lock. Dra kastrullen åt sidan.

Vispa ned gulorna och sockret. Rör ut potatismjölet i 1/2 dl kall mjölk i en kopp; vispa ned det i kastrullen.

Låt krämen sjuda under kraftig vispning 3–4 minuter. Krämen får inte koka, då blir den grynig.

Låt krämen svalna under lock. Den kan lagas en dag i förväg om man vill.

Låt smördegsplattorna tina utbredda i 15 minuter. Kavla ut varje platta till en rundel cirka 25 cm i diameter: Lägg en stor tallrik på degen och skär längs kanten.

Lägg varje kaka på en kall, osmord plåt. Nagga den tätt med en gaffel (annars blåser degen upp i ugnen).

Låt kakorna vila 15 minuter i köket före gräddningen (annars krymper de i ugnen).

Grädda i 250° cirka 5 minuter eller tills kakan har fått fin färg. Låt svalna på ett galler.

Välj ut den vackraste kakan och sikta florsocker över den. Bred de övriga kakorna med ett lager äppelmos och ett lager vaniljkräm. Lägg samman kakorna med den florsockrade kakan överst.

Servera tårtan genast


Tusenbladstårts receptet är också från matklubben.se. Sökte recept där när jag nu en gång var i farten :)

Försökte halvera det så gott det gick! Kunde inte börja laga tusenbladstårta för 8-10 personer när vi är två :) Hehe. Det blev hur som helst helt bra storlek på portionerna!

Vi var mätta och belåtna när vi var klara med middagen! Lite saknade jag det faktum att middagar ofta är för större sällskap och inte för ett par en "vanlig" vardag. Det var mysigt, men det skulle ha varit kul att ha ett par till att dela det med :)




1 kommentar:

  1. Den härjade något om html koder eller något, så hittar ni något konstigt i min text, meddela det då :) Jag skannade snabbt igenom och hittade inget skumt!

    SvaraRadera