måndag 22 februari 2010

Runebergs tårtor

På runebergsdagen konstaterade jag att det var runebergsdag....Jag fick misstankar via facebook och googlade sedan runebergsdagen, då hittade jag på wikipedia att det är runebergsdag 5 februari. Det var samma dag som jag hittade ett recept på runebergstårtor och tänkte att jag skulle baka dem på jobbet detta år. Nå, tji fick jag! Det var dessutom på fredagen så jag kunde inte ens baka dem dagen efter. Men jag kunde göra det hemma! Min syster Puffs var dessutom här på besök, så tillsammans bakade vi runebergstårtor! De blev jätte goda :) Synd bara att det var en lånad bok och jag har lämnat tillbaka den utan att skriva av receptet.


Runebergstårtreceptet finns i boken här ovan. Och om ni inte vet vad ni ska köpa åt mej till födelsedagspresent eller julklapp så kan jag önska mej den här :) En trevlig kakbok med kakor från alla våra kontinenter! Inte antarktis då...

Okej, vi började med att krossa mandelflarnen. Om man ska vara smart så köper man en STOR påse mandelflarn, sen använder man den mängd man behöver och ställer in resten i skåpet. Sedan hittar man påsen ett antal efter att daumen gått ut och måste kasta hela påsen. Skulle det ha varit ett år så skulle jag inte bry mej, men två år...tja, den påsen fick fara och flyga! Istället malde vi mandelflan som var köpta i år :)
Vi blandade ihop ingrediensena och klickade degen i muffinsfomar. Det skulle i och för sig vara kul med riktiga runebergstårtformar (finns det sådana?) så att kakorna skulle bli sådär höga och fina som runebergstårtor ska vara. Men muffinsformar går bra.

De fick vara i ugnen helt enligt receptet. Vi tog ut den, lät dem svalna och klickade ut syltklickar. Puffs stod för klickandet. Och medan hon klickade tyckte hon att klickarna var för små, när hon var klar och tog ett steg bakåt konstaterade hon att de var för stora. Nå, de slank ner hur som helst :) Jag blandade till den vita glasyren på florsocker och vatten.


Goda kakor :) Jag gillar verkligen runebergstårtor! Jag gillar dem bättre än fastlagsbullar, eller semlor som det heter i sverige. Men det är kanske för att det är så svårt att hitta en fastlagsbulle som har mandelmassa i sig. De flesta ska ha den där sylten....det är att förstöra en god bulle tycker jag! Men nu handlade den här bloggen om runebergstårtor, och på runebergstårtor ska det vara SYLT :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar