söndag 14 februari 2010

Stämpelkurs 3

27.01.2010 var det dags för stämpelkurs. Jag fick inbjudan redan ett antal veckor innan. Jag fick veta att jag måste svara senast 25.01. Jag svarade direkt! Klart att jag ska vara med! Såg fram emot det :) Det är dessutom lite spännande, för man vet inte riktigt vad man ska lära sig innan man faktiskt är där. Sedan får man se de otroliga korten och man kan inte vänta att själv få pröva på!

Den här gången har jag varit kärringen mot strömmen. Så dessa kort är lite olika de Kursledaren (om vi ska kalla henne så, vi säger K) visade. Till viss del därför att om 7 personer ska använda samma stämpeldyna, samma pulver samma allt så tar det jätte länge innan det blir min tur! Och så ska man ju faktiskt vänta på sin tur och inte tränga sig först. så till viss del därför jag valde att göra olika. Till viss del därför att jag vill göra lite eget.



Vi började med ett kort var det står Carpe Diem. Jag vet inte vad jag ska kalla kortet. Det går väl till allt! Jag tror jag ska dra igenom hur kortet är gjort och sedan förklara bilderna efteråt.

Vi färgade taggen (den som är i mitten) med memento stämpeldyna. Memento stämpelfärgen flyter lätt ut och in i varandra om man sprejar på vatten. Minns inte vad K kallade det för. I alla fall så ska man börja med den ljusaste och börja från mitten. Sen bygger man på utåt med en mellanmörk färg och sist en mörk färg. Då tar man en tvättsvamp (de där gula man kan köpa som 10 pack, typ) och gnider den mot stämpeldynan. Sedan gnider man in färgen på kortet med tvättsvampen. Försök att inte trycka ner svampen på kortet och sedan börja gnida, utan börja gnida lite innan man sätter svampen på kortet. Det ger ett jämnare resultat. Övning ger färdighet!

Originalkortet (modellen alltså) var olika nyanser av blått. Men jag ville göra något annat. Hittade bland hennes exempelkort en färgkombination som tilltalade mej. Blått i mitten och brunt runtomkring. Så det valde jag! Det har endast två färger, ljus blått och brunt.

Nu kommer ett moment som inte syns på bilden ovan, så vi byter bild. Till en jag tagit med blixt.

Snirklarna i mitten kallade K för en octopyssy-stämpel. Den skulle stämplas med vattenstämpel. Det blir så gott som osynligt, men "klibbigt". Sedan tog vi ett pulver som heter Perfect Perls. Man får köpa det i kit på 4 olika färger på pulvret och det ingår två penslar och en liten vattenstämpel-stämpel. Vi valde den vita Perfect Perls burken. K visade hur vi skulle doppa penseln i burken, då fastnade pulvret på penseln, och sen skulle vi snurra in det på kortet. Det är bättre att ta lite pulver i taget, man får ett jämnare resultat. Sätt penseln mot kortet och med runda rörelser "putsa" in pulvret. När man är nöjd tar man den större penseln och putsar bort allt överlopps pulver.

Efter detta stämplade vi kompassrosen. Endast den som är på taggen! Den stämplade vi med vattenstämpel. Sedan var det dags för Perfect Pearls igen. Den här gången skulle vi ta en blå färg, men eftersom jag hade brunt längst ut så valde jag en brun, brons brun tror jag det var. Samma procedur. Snurra in pulvret i stämpeln, putsa bort det som är för mycket.

Efter det går det att välja om man vill spreja taggen med vatten först och stämpla "Carpe Diem" sedan eller tvärtom. Minns inte hur jag gjorde, och det spelar egentligen inte så stor roll. Carpe Diem är stämplat med Versafine och de är vattenfasta. Vilken vattenfast stämpeldyna går ju bra förstås. Man sprejar vattnet för att fixera Perfect Pearls. Det finns en vattenspray att köpa som är speciellt bra för pyssel. Den ger en jämn spridning av vattnet och inte så stor mängd. Minimister tyckte jag att K sa att den hette. Jag rättar om jag kommer på att jag har fel.

Det sista som görs är att komplettera kompassrosorna. Fundera hur taggen ska sitta på kortet. Ta kompassrosen och den här gången använde vi Dazzle, en glittrig vattenstämpel. När kortet var på plats mätte vi ut var ungefär kompassrosen skulle vara, sedan flyttade vi taggen och tryckte ner stämpeln. Gör så både uppe och nere (om Du har kompassros uppe och nere). Efter det är det bara att fästa de fina banden och sedan klistra fast taggen på kortet.

Här ser vi effekten av Perfect Pearls i olika ljus. Jag håller upp den.....

...och vrider. När ljuset faller rätt så glänser det.

Samma effekt igen, men nu endast kompassrosen. Först en vinkel.

Sedan en annan. Gillar verkligen den här brons Perfect Pearls. Har inte bestämt mej om jag ska köpa det eller inte, men gör jag det så ska jag definitivt ha med brons!




---------------------------------------------------------------------

Det följande kortet vi gjorde var ett födelsedagskort. Här hade jag faktiskt tänkt göra som alla andra. Originalkortet var grönt. Jättefint! Men sedan blev jag vilseledd av att det stod tre röda precis framför mej och så gjorde jag olika färg igen :)

Okej. Här är det viktigt att man börjar med att stämpla girlangen. Den stämplas med vattenstämpel och embossas med clear-embossing. Här ser ni annars bra originalfärgen på kortet, hur det ser ut innan vi tillsatt färg.

När girlangerna är stämplade och embossade är det dags att färglägga taggen med Memento färger. Samma metod, med svampen, ljusa i mitten och mörka utåt. Här har jag tre röda, den i mitten är väl egentligen orange och det var den i mitten som gjorde att jag valde rött. Detta kort sprejade vi med Mimimister och då hade K tillsatt Perfect Pearls i vattnet i sprejflaskan. En knivsudd ska räcka, enligt anvisningar K fått. Men K tycker att det inte räcker, så hon hade satt 3-5 knivsuddar i sitt vatten.

Sedan är det dags för fjärilarna och blommorna. De är stämplade med den mörkaste färgen, men vill man så går det bra att ta den mellanmörka färgen. Alltså, samma färger som använts för att färglägga bakgrunden. Här går det att välja om man vill spreja först eller stämpla fjärilarna och blommorna först. Memento färgen flyter ju lite ut, så beroende på hur man vill att fjärilarna och blommorna ska vara på kortet sprejar man före eller efter.

Grattis är stämplat med Versafine. Jag valde en färg som passade bra till mitt val av färg på taggen. Som avslutning kan man tillägga lite bling bling.



Här ser ni hur girlangerna ser ut. Eftersom de är embossade ser det ut som om fjärilarna och de små blommorna är bakom girlangerna. Färgen fastnar inte på de embossade området. Vill man kan man torka av girlangerna efter att man stämplat.

Här syns det lite bättre. Fjärilen ser ut att vara bakom girlangerna. Jag har valt att sätta lite bling på varje liten blomma, helt enligt modellkortet :)

Här har jag försökt fånga effekten av att spreja vatten blandat med Perfect Pearls över kortet. Det glittrar lite.


---------------------------------------------------------

Det sista kortet är ett alla-hjärtans-dags kort.

Det här är mycket annorlunda originalkortet. Jag vände på bakgrunden eftersom den hade olika färg på sidorna. Andra sidan var ungefär helt röd. Blev lite förtjust i denna bakgrund med blommor och grönt. Taggen ska vara röd, men jag ville ha den lite annorlunda, jag ville pröva lila. Den är alltså gjord på samma sätt, med Memento stämpelfärg. Det är väl vant redan? :) Den ljuslila var supersvår att få bra! Sen tyckte jag i alla fall att det blev för lila, så jag strök till sist på någon typ rosenröd färg. Gillade slutresultatet.

Efter det skulle texten stämplas dit. Då använde vi Versafine, för den torkar snabbt, men det duger med precis vilken som helst stämpelfärg. Efter det skulle vi täcka hela taggen med vattenstämpel. Nu skulle vi hälla på Enamelpulvet (det kan förkortas UT efter ultra thick, eller vad det nu var....så det gick också bra. Men att skriva "häll på UT" så skulle väl inte göra någon så mycket klokare). Detta ska sedan värmas med värmepistol. VAR FÖRSIKTIG! Det är viktigt att värmepistolen är VARM och om möjligt inte ha så mycket blås utan mest värme. Annars blåser Enamelpulvret bara runt. En kursdeltagare berättade att när hon första gången testat så hade hon börjat värma med värmepistol och sedan hade hon inget pulver kvar på kortet. Det var överallt i badrummet.

Värm alltså försiktigt, inte för nära, men inte för långt ifrån. Bara att pröva sig fram försiktigt. Detta ska upprepas minst 3 gånger. Alltså, när första lagret smält, vänta en stund så det hinner svalna, täck in taggen med vattenstämpel och mera Enamelpulver, smält. Sista gången man strör enamelpulver över taggen skulle vi förbereda en stämpel med encore stämpelfärg. Sätt alltså färdigt färg på en stämpel och värm sedan det sista lagret Enamelpulver. Börja värma i kanterna och avsluta i mitten (eller där man vill ha stämpeln). Nu gäller det att vara snabb! Medan enamelpulvret fortfarande är varmt ska man trycka ner stämpeln. Tryck till ordentligt så att den kommer ner i enamel-lagret. Släpp sedan stämpeln och räkna till 5. Man behöver inte ha bråttom när man räknar, typ 5 sekunder. Ta sedan bort stämpeln.


Dekorera blommorna genom att stämpla dem med text-stämpeln. Då kan man om man vill försöka få en viss text på mitten av blomman. Här har jag lyckats riktigt bra! Jag har fått "En underbar vän" och "bara till dig" precis mitt på blomman! Efter det här är det bara att fästa blommorna. Dessa fäste vi med lim avsett för scrapbooking. Typ vanligt hobbylim, flytande sådant inte stick.

Här är hela kortet från sidan. Det går att se att taggen är ganska tjock. Detta tack vare enamelpulvret.

Här har jag försökt få trycket i mitten på bild. Prövade både utan blixt.

Och med blixt. Kunde inte bestämma mej för vilken som var bättre. Den här är mera äkta färg, så som det ser ut i verkligheten.

Hjärtat och bling-pricken är brads. För att inte få "benen" av bradsen på insidan av kortet så väntade jag med att fästa bakgrunden i kortet tills jag hade dekorerat hela kortet. Då kommer "benen" att komma mellan bakgrund och kort och ingen behöver se dem :)

För att göra det lättare att sticka bradsen genom bakgrunden så stack vi ett hål först med hjälp av ett ritstift. Taggen är sedan klistrad dit med dubbelsidigt tejp.

Jag skulle gärna ha med ett urval av kort, så som det "egentligen" skulle se ut. Bara för att få en möjlighet att se hur en liten färgskillnad kan göra mycket.

Älskar att lära mej nya metoder! Det som är synd är att de gamla metoderna känns så...stenålders....det känns som om jag vill förnya mitt pyssellager. Men att inte använda de "gamla" metoderna skulle ju vara dumt. Till att börja med skulle jag behöva hitta min inspiration :) Sen får vi se hur det går!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar