torsdag 27 augusti 2009

Bokmärke med magnet

Till jobbet skaffades en lärarkalender för att hålla koll på viktiga datum och dylikt. Jag funderade såklart direkt hur man fort skulle ta sig fram till rätt vecka. Ok, man kan riva av hörnet på sidan och vips! Så vet man vilken vecka man är på! Om 'man' inte är som jag, det vill säga, glömmer bort att riva av kanten och så får jag sitta och bläddra.

Så jag bestämde mej för att ett bokmärke får det bli! Ett med magnet, så att det inte bara ramlar ur och ner på golvet för att sedan försvinna gudarna vet vart!

Rött är en bra färg för vår kalender, så jag började med att söka på nätet efter en bra bild som kunde agera bakgrundsbild. Jag fick dessutom en nyckelpiga-stämpel till födelsedagen och den måste prövas :) Så nyckelpigor på bakgrunden, tack!
Lättare sagt än gjort! Hittade tillslut en solros med nyckelpigor, ändrade hela bilden till röd ton.
Klippte ut en bit kartong i passlig storlek, så att stämpel-flickan skulle rymmas i alla fall. Sedan stämplade jag flickan, färglade henne och klistrade fast henne på bakgrunden. Sedan stämplade jag några nyckelpigor direkt på bakgrunden, och en som fick komma på en grön bakgrund.

Innan jag ens började med pysslet gick jag in till en pysselbutik och frågade om de hade magnetremsa. "Jo, visst har vi det!" Och efter lite sökande hittades rätt låda och jag fick välja mellan magneter. Först blev jag besviken, magneterna var för tjocka, och alltså för tunga, vilket jag sa. Så försäljaren visade på en rulle och frågade om det kunde vara bättre. Jo! Det tyckte jag:) Hans pris var 6,90€, så jag bad honom dubbelchecka för säkerhetsskull! Men tänkt! Jag trodde det skulle vara dyrare :) Fick det för 6,90€! Magnetbandet räckte till mer än dessa två bokmärken!
Magnetbandet var bara att klippa av med avbitartång, de hade dessutom lim på ena sidan, så det var bara att limma fast på bokmärket. Jag bestämde att jag ville ha magnet endast i nedre kanten. Ett tips är att låta magneterna fastna i varandra och sedan trycka ihop bokmärket, så kommer magneterna åt rätt håll plus att magneten fastnar på rätt plats.

När allt var på rätt plats så plastade jag allt med bokplast. Jag var noga med att vika bokmärket när jag plastade, så att vikningen skulle bli rätt. Jag plastade från båda sidor och lät plasten klistra ihop med varandra på sidorna, sedan klippte jag bort överflödig plast och lät lite sitta kvar längs kanten. Blev som en "fattigmans laminering" :) Hehe
En kollega som jag diskuterade med frågade om jag inte kunde göra ett bokmärke till deras kalender också, så jag tänkte att det blir ju skoj :) Om det går att göra så kan jag göra fler!

Jag valde blå till deras färg, enda kravet, därför var det enklare att hitta en fin bakgrund. Med erfarenheten av att ha redan designat ett bokmärke, så tycker jag att det här andra blev finare, även om jag tyckte det första var superfint före jag gjort det andra, jag får bara leva med den vetskapen att jag tyckte att den första var fin :)

Jag valde en annan flicka till detta bokmärke, och lät allt gå i blått. Jag ritade några slinor med blått, för jag kom inte på någon annan dekoration, blev överraskande snyggt i sin enkelhet!

Hittade fjärillar att stämpla på baksidan, dessa i målade jag i tre färger, blått, lila och grönt.

Blev jätte nöjd med slutresultatet! Enkelt och snyggt :) Har tänkt att jag även skulle dekorera pärmen på kalendern, men det får bli så småningom. Så fort jag hinner få ro att sitta ner och pyssla :p

2 kommentarer:

  1. Superfina bokmärken!! Måste komma och kolla på dem live någon dag ;)

    SvaraRadera
  2. Jo du är så välkommen :)

    SvaraRadera