torsdag 13 augusti 2009

Kött och grönsakslasagne

Jag tänkte att det skulle vara gott med grönsakslasagne idag! I alla fall kom önskemål om grönsakslasagne med köttfärs, så det blev så :)


Det som ser så äckligt slemmigt ut är inget mer konstigt än en champinjon :) Den gör sig verkligen inte på bild! Snacka om att INTE vara fotogenisk ;)

Hur som helst. Jag har förr köpt ostsoppa påsar och på det viset fått ostsåsen till lasagnen. Inte helt dåligt...men ALLTID för lite :/ Så jag tänkte att jag lagar själv! Osten klumpar ihop sig på bottnet och så ett tunnare lager ostsås ovanpå....äckligt värre!!

Så idag funderade jag hur jag skulle få det att lyckas. Kanske en ost som går att koka? Eller en ost som är färdigt smält? SMÄLTOST!!? Så jag valde Pirkka smältost, en i vitlökssmak och en i purjolök, för att vara på den säkra sidan, att jag hade tillräckligt med ost menar jag :)

Nå, sedan fick jag ett förslag att sätta mögelost med, vilket jag nappade på, efter lite tvekan och övertalning.


Grönsakslassagne med köttfärs

400 g köttfärs
1 burk tomatkross
1 lök
1 burk champinjoner
kryddor efter smak, jag hade salt, peppar, grillkrydda

Grönsaker efter smak, jag hade broccoli, blomkål, morötter och vita bönor

Ostsås

50g margarin eller smör
1 dl vetemjöl
1 l mjölk
1/2 tsk samt
100g riven ost (jag satte i ca. 200g smältost)

Jag följer sällan recept till punkt och prickar. Därför är köttfärssåsen min egen påhittade, burkarnas stolek kan alltså varieras efter smak. Grönsakerna kokade jag och blandade i en skål och tillsatte bönorna.

Ostsåsen försökte jag följa enligt recept, bara det att jag inte såg på mängden så jag blev aningen förvånad när jag tittade på mängden mjölk, när jag ville ha ett hum om vätskemängd.

Köttfärssåsen:
Stek löken i olja eller smör, tillsätt champinjonerna och stek dem lätt. Tillsätt sedan köttfärsen. Låt det bli genomstekt och tillsätt sedan tomatkrossen. Krydda efter smak.

Grönsakerna har jag som sagt kokat en stund i saltat vatten. Jag klippte därefter i brockolin och blomkålen för att slippa de största bitarna. Därefter värmde jag hastigt bönorna, säkert onödigt, och blandade dem med grönsakerna.

Ostsås:
Smält margarinet och blnada i mjölet. Tillsätt hälften av mjölken, hetta upp och rör såsen slet, tillsätt resten av mjölken. Koka ett par minuter under ständig omrörning. Krydda efter smak och tillsätt osten.

Lasagnen:
Smörj en avlång form, häll köttfärssås på botten (jag läste inte och kom ihåg fel, ostsås går riktigt bra i bottnet det med) och rada lasagneplattor utanpå bredvid varandra. Lägg sedan ett lager ostås (jag lade grönsakerna med i samma varv som ostsåsen). Jag brukar varva plattor och sås tills formens kanter tar slut. Avsluta med ostsås och riven ost.

Grädda i 200 ° i 30-40 minuter, täck över formen och låt stå i ca. 10 minuter innan den serveras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar