söndag 30 augusti 2009

Måla med fingrarna

Tanken var att barnen skulle få trycka sina fötter och även gå på pappret för att lämna fotavtryck. För att få en färg som helt klart skulle lämna de små fötterna efter tvätt så bestämdes att jag skulle göra en färg med hjälp av tapetklister och pulverfärg.

Ni som hanterat tapetklister mycket vet att tapetklister är halt, vilket jag kom underfund med efter att jag blandat färgen klart. Troligtvis skulle barnen bara halka omkring på pappret och inte lämna några fotavtryck alls.

Jag som tycker om att kladda och klottra tyckte i alla fall att färgen skulle användas till nåt! Så barnen fick istället måla med händerna. Ursprungstanken var att barnen skulle få kludda i färgen med fingrarna och sedan på pappret, men efter att ha tänkt en minut så vet man att kluddar man i grönt och sedan i rött utan att tvätta händerna emellan (vilket barnen naturligtvis inte skulle ha gjort) så skulle barn två ha fått lagom definierbara färger och barn tre skulle ha fått tre pytser med grått/brunt.

Fick tipset att måla på barnens händer med en pensel (en pensel per färg alltså), det håller färgerna rena samtidigt som det kittlar skönt på händer och fingrar :)

Barnen jag jobbade med är i åldern 1-3 år. Av dessa tyckte ca. hälften om att kludda med färgerna, den andra hälften sträckte olyckligt händerna mot mej, eftersom de var kladdiga och behövde torkas.

Händer det senare får man bara visa åt barnet vad man menar att det ska göra med sina kladdiga händer. Jag klappade på pappret, vilket gjorde att barnet upprepade vad jag gjorde och klappade handavtryck på pappret. Efter varje gång gjorde barnet ett nytt försök, men det var samtidigt roligt att klappa i bordet :) Barn som verkligen hatar att få kladd på sina händer ska inte behöva utstå det. Man kan pröva försiktigt, men man ser ju om barnet verkligen är olyckligt. Ett sådant barn kan t.ex. dutta med skumgummi eller måla med pensel.

Många barn vill gärna måla direkt med pensel, för att de är vana vid det, samtidigt kan de tycka att det är skönt med den kladdiga, hala tapetklistret mellan fingrarna. Ett barn som helst ville måla med pensel avslutade sin målning med att endast gnida fingrarna mog handflatan och händerna mot varandra, som man gör vid handtvätt.

Pysslet kan även passa åt äldre barn, för man är aldrig för stor för att kladda :) Jag målade min egen provbit, på en liten bit papper i och för sig, men jag skulle gärna ha gjort en stor teckning jag med! Jag avstod eftersom jag tycker att barnens alster är så fina, jag blir bara "avundsjuk" när jag inte lyckas få till ett lika fint konstverk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar