fredag 21 augusti 2009

Mera experiment i köket!

Min blogg har nog blivit riktigt köksinriktad nu :) Men det ändrar snabbt det med! Jag hittade på en annan blogg krämig potatissallad som jag tyckte att jag ville pröva på. Receptet kommer endligt Helena från allt om Mat.


Krämig potatissallad
6 portioner

1 1/2 kilo färskpotatis
1 späd purjolök
1 dl grovhackade cornichons eller saltgurka
2 dl grovhackade urkärnade gröna oliver
2 dl färska örter t ex libbsticka, timjan, gräslök, persilja

Sås:
2 äggulor
2 dl olivolja
2 msk vitvinsvinäger
1 msk dijonsenap
1 msk sötstark senap
2 dl gräddfil
2 1/2 tsk flingsalt
1/2 tsk nymald svartpeppar

Skrapa och koka potatisen mjuk i saltat vatten. Låt den rinna av och kallna. Vispa upp äggulorna till såsen. Tillsätt oljan först droppvis och sedan i en tunn stråle under konstant vispning. Tillsätt resten av ingredienserna och rör ihop till en jämn sås. Skär den kalla potatisen i bitar och lägg i en skål. Ansa och skiva purjolöken tunt. Blanda potatisen med purjolök, cornichons, oliver, örter och sås. Klart att servera!


Det låter ju lagom enkelt och insprierande! Att laga egen majonnäs har väl aldrig verkat lättare!
Hur som helst så börjar jag med att skala potatis :) Jag börjar med 2 kg potatis, som efter att jag skalat (med potatosskalare) visar sig vara ca. 1,3 kg. Nåja, det får vara hur det vill, jag tolkade receptet som att det var 1,5 kg SKALAD potatis, men jag kan inte göra så mycket när potatisen är slut.

Jag tänkte att det går snabbare att koka potatisen om den är i bitar, så jag börjar dela potatisen i mindre bitar, sen kommer jag på att den ska delas EFTER att den är kokt, funderar en stund och bestämmer mej för att dela potatisen innan den kokas, så slipper jag göra det sen. Fungerade helt bra! ...eller vad vet jag, den ska serveras först imorgon! Men ett smakprov tog jag ju :)


Medan potatisen svalnar är det dags för såsen! Vi ska se nu..."vispa upp äggulorna till såsen. Tillsätt oljan först droppvis och sedan i en tunn stråle under konstant vispning. Tillsätt resten av ingredienserna och rör ihop till en jämn sås" låter ju inte alls svårt!!


Jag prövar att använda min nya multichopper, två ägg, vispar dem, och märker att visplarna knappt rör i äggen, nåjo, jag testar i alla fall. I med lite olivolja....jo, det verkar gå bra! Det skär sig i alla fall inte! Fast, jag vet inte hur majonäs som skurit sig ser ut :/

I med mera olja, vispa mera.....mera ojla, all olja! Och hela tiden vispar jag. Resultatet har jag inte dokumenterat för jag blev så paff! En rinnande gul sörja! Var är min majonnäs??

Ok, jag lägger sörjan åt sidan och försöker igen....nu med bara en äggula, äggula, tillsätter olja, konstant vispande, mera olja....all olja....SAMMA RESULTAT!!

Jag ger upp och kollar i rutiga kokboken. Nå, för det första ska alla ingredienser vara samma temperatur för att det inte ska skära sig. Jag tror knappast det skar sig i alla fall, men OM det skär sig så kan man börja med att tillsätta lite mera senap eller börja med en ny äggula....MERA SENAP?? Ajjasså! Senap! Det börjar klarna!

För säkerhetsskull börjar jag med en ny äggula, nu enligt rutiga kokboken. Blandar äggula, senap och vinäger först, sedan i med oljan, droppvis först sen i tunn stråle.


Som tur är får jag hjälp i köket, bra att ha någon som håller vispen igång :) Fast jag följer inte rutiga kokboken helt, istället för oljan så häller jag i min ägg och ojla-sörja. Det händer nåt!! Det blir tjockt!! Jag tillägger ojlemängden som saknas och VIPS så har jag något som liknar majonnäs!! Lite mörkare på grund av senapen (som jag böt ut till endast stark senap) och oljan, som är olivolja. Så lite svarta prickar pågrund av svartpepparet.Resultatet blev bra :) Inte alls så svårt att göra majonnäs, bara man sku VETA vad som ska vara i majonnäsen så man kan göra rätt på en gång....Nästa gång jag gör dett recept kommer jag att byta ut i alla fall en liten mängd av ojlan till något annat än olivolja, tycker att olivojasmaken dominerar för mycket. I alla fall, i med gräddfilen och sedan var det klart!! Hade ju soklart ebdast 2 dl gräddfil och 2 gånger resten....men men, det får duga!

Sedan var det bara att skära purjolöken och gräslöken, eftersom en av dem som ska äta potatissalladen älskar gräslök och saltgurka, så har jag ökat dessa två mängder. Jag satte den mängd det skulle vara och sedan satt jag lite till på högt.

Efter att allt var i potatissalladen hällde jag på såsen. Jag satte allt, eftersom jag nu hade lagat det, plus att jag i min dumhet funderade att spara hälften, och sedan tog jag gräddfilsburken och hällde den i majonnäsen...SEN svor jag över att jag inte hade tagit undan någon majonnäs... Så kan det gå...tydligen...

Citat från en bekant: Gräslök är nog världens godaste gräs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar