måndag 10 augusti 2009

Embossad blomma

Funderade en stund över vad tekniken heter, sen gick jag och hämtade boken varifrån jag har hittat idén, den är på engelska, men där heter kortet: Embossed baby booties.

Och är alltså embossad babyskor + banrvagn :)
Jag har valt ett annat motiv, en stor blomma. Vilket visade sig vara mindre smart! Smartare hade varit att välja ett litet motiv!

Hur som helst så ritade jag motivet på ett tjockare kartong papper. Sedan skar jag ut blomman med hjälp av en pappersskärare. Efter det tog jag ett gult kartongark, detta satte jag över "ramen" av blomman. Därefter tog jag en strumpsticka av trä och ritade på det gula pappret så att ett mönster bildades i blomformen. Det var svårt att få stickan att hållas innanför kanterna, och att veta VAR kanterna var! Det skulle ha gått bättre med ett ljusbord. Jag satte i alla fall hela arbetet mot fönstret för att jag skulle se konturerna av blomman. Sedan ritade jag hela blomman.

Det var svårt att få reliefen jämn, samt att låta bli att sticka hål på hela blomman.

Definitivt inte något jag gör om! Jag investerar hellre i en cutterbug, eller liknande. Den är relativt dyr, men jag är villig att betala det för att slippa det onödiga arbete min ovanstående beskrivning gav upphov till.

Kortet blev helt ok, och har levererats till sig ägare :) Men resultatet skulle ha kunnat vara mycket bättre och jämnare...


Boken där jag hittade idén heter: Greeting Cards, Quick and easy craft, 15 step-by-spep projects - Simple to make, stunning results, Cheryl Owen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar