söndag 16 augusti 2009

Sega Brownies Utan Mjöl

Jag har köpt en kokbok med bara Brownies :) Eller, den heter BROWNIES * BLONDIES * KLADDKAKOR, av Linda Collister, så boken innehåller Blondies och Kladdkakor också. Blondies är ungefär som Brownies, men med vitchoklad.

Hur som helst så tänkte jag baka brownies till jobbet, och en kollega har gluten, det vill säga, hon är allergisk för vetemjöl, typ. Därför tänkte jag att jag skulle baka två sorters brownies, en utan mjöl och sedan Chokorombrownies. Efter lite funderande kom jag på att jag skulle slå ihop recepten! Laga Sega brownies utan mjöl men med chokladbitar och rom. Jag glömde förstås rommen....så någon romsmak finns inte i dem.



Läste igenom receptet:

300g ren choklad av god kvalitet
150 gram osaltat smör, tärnat
11/4 dl kakaopulver, siktat
4 stora sprättägg
2⅓ dl strösocker
100g pekan- eller valnötter, grovhackade
florsocker för pudring

en ugnsform, 20 x 25 cm, smord eller klädd med bakplåtspapper
Räcker till 12 bitar

Jag funderade en stund vad som ersätter mjöl, men efter att jag jämfört med ett annat recept så kom jag på att det är kakaopulver som ersätter mjöl :)

Gör så här:
Förvärm ugnen till 180 °C. Bryt chokladen i bitar och lägg dem i en värmetålig skål tillsammans med smöret. Placera skålen över en kastrull med sjudande vatten och smält försiktigt under konstant omrörning. Lyft skålen från kastrullen, rör ner kakaon och låt blandningen svalna till den ska användas.

Jag brukar smälta chokladen i mikron, ca. 1 minut i gången, sedan tar jag ut chokladen och rör om, är den inte smält så lägger jag in den igen och värmer lite till. FÖRSIKTIGT!!! Värmer man chokladen för länge bränns den och blir bara en massa oanvändbara klumpar. Jag smälte även smöret i mikron innan jag blandade det i smeten.

Knäck äggen i en skål och vispa kraftigt för hand eller med elvisp. Tillsätt socket och vispa till en lätt, ljus smet som är så luftig att den dubblas i volym.

Eftersom jag ville ha i chokladbitar så hackade jag lite av chokladen. Jag fuskade egentligen och använde rätt mängd choklad i receptet, men en liten del av det, ca. ⅓ av chokladen hackade jag. Jag gjorde dubbelsats, ärför ser det så mycket ut.


Vänd med hjälp av en rostfri sked försiktigt ner chokladblandningen och därefter nötterna.

Bilden är tagen innan jag rört om, det blir en mycket mörk smet!


Häll över smeteni den förberedda formen och släta till ytan.
Grädda i förvärmd ugn i 25-30 minuter eller tills ytan börjar kännas fast men kakan fortfarande är mjuk i mitten.

Jag behövde inte släta till ytan, men kollade i alla fall att den var någotlunda slät. De får det att låta så enkelt! "Tills ytan känns fast men kakan fortfarande är mjuk i mitten". Jag gräddade kakan i 30 minuter, tog ut den och hoppades att den var klar! Den var perfekt :) Men när jag började skära i den så trodde jag att jag hade misslyckats, sega brownies betyder SEGA brownies :D och lite brownies stannar kvar på kniven ;)


Medan Browniesena var i ugnen var det bara att städa upp och diska.

Låt kakan svalna i 10 minuter innan du försiktigt lyfter den ur formen. Pudra med florsocker onnan den delas i 12 bitar. Servera dem varma e3ller rumstempererade med en stor klick crème fraiche. När de svalnat kan de förvaras i lufttät behållare och ätas inom 4 dagar.


Jag pudrade inte med florsocker, utan har planer på att be köksan antingen vispa grädde eller om vi har glass i frysen att äta till.

På bilden, en bit brownies med maskarpone glass. Den var faktiskt "inte för söt" och med en stark choklad smak. Konsistensen är seg, nästan så att jag trodde att jag hade misslyckats och att den var degig, men den klibbade inte på fingrarna som en degig brownie skulle ha gjort utan var mera...seg.

Beskrivning av Browniesarna fanns innan receptet:

Utmärkt recept när du vill baka utan mjöl. Dessa gudomliga brownier är chokladmättade och inte för söta. Det är viktigt att låta dem bli lite "underbakta" så att de inte blir smuliga.

3 kommentarer:

  1. De var supergoda Nettan!! Tack för det :) :)

    SvaraRadera
  2. Hehe :) Bra att det smakade!! Alltid lite spännande när man prövar ett recept första gången :p

    SvaraRadera
  3. Nej fy tusan, nu blir jag sugen igen..måsta läsa inlägget en gång till! ;) Vill också tipsa dig om en sida som jag kom på att du kanske sku gilla!? www.matklubben.se Borde vara nått för dig! :D Det finns MASSOR av fina recept på allt möjligt (som du kan spara i en egen "kokbok")!! Mat, bakverk, efterrätter osv. osv. Och det fina är att du kan dela med dig av DINA recept också...det finns bra tips och matformum osv. Som sagt ett tips bara :)

    SvaraRadera