lördag 20 mars 2010

Bröllopsmässan Mariehamn

Jag har en kompis och 'föredetta' (beror på hur man ser det....har paus från det jobbet) kollega som har startat eget företag. Företaget heter Rosa Katten och hon jobbar med konstnaglar. Hon har även öppnat salong i Mariehamn på Norra Gatan 5. Det går bra att hitta länken via Rosa Katten, men jag länkade en som går direkt till hur man hittar dit :) Hon har även en blogg som ni kan kolla in!

Nåja, nog med mer eller mindre smygreklam :)

Hon har alltså just startat upp eget företag och öppnat salong. Därför måste hon börja allt från början, logo, öppethållningstider, presentkort. Det är vid presentkorten som jag kommer in i bilden. Hon bad att vi skulle tillsammans fundera ut hur presentkortet skulle se ut. Det måste vara något som är enkelt men snyggt, eftersom det ska vara mer än ett. Gör man ett kort kan man ju sätta ner hur mycket tid man känner för :) flera timmar om så önskas! Men ska man göra flera likadana så ska det inte ta flera timmar att göra ett om man säger som så!

Vi funderade fram och tillbaka. Slutligen bestämde hon att hon låter trycka upp presentkorten, de blir inte handgjorda. Men presentkortet som bröllopsgåva kommer att vara det.




Hon gillade skarpt en stämpel av en brud. En omonterad stämpel från Panduro förresten :) Det passade perfekt eftersom det är bruden som kommer för att få nagelvård och konstnaglar. Oftast i alla fall. Sedan ville hon ha "snirklor". Det hade jag inte, men har efter det inskaffat en stämpel som heter "slingra med hjärtan" (som kommer från kortmakaren by the way :)) som jag tyckte att var häftig. Jag prövade den tillsammans med bruden och gillade resultatet. Detta är inte mitt första utkast. Det första gjordes på rosa restpapper men annars relativt lika. Det röda ska vara en ganska check rosa :) Mörkrosa eller vad jag ska kalla det. Det ser nästan rött ut på min datorskärm.

Jag köpte egentligen två olika sorters papper för att ha två valmöjligheter. Vi hade pratat om rosa papper, men också om möjligheten att stämpla på vitt papper. Jag gillar inte att använda kritvitt papper, men det var nog tal om gräddvitt har jag ett minne av. I alla fall så kollade jag pappersutbudet och fick ett vitt papper i handen. Detta vita hade små svarta "prickar" som ... hårstrån kanske jag kan likna det till. Det syns bra på den bild med ett kort. Först tänkte jag rata det, men så var det något som gjorde att jag stannade upp och fastnade för det.

Så var det ju det rosa. Jag ville inte ha något pjas-rosa. Alltså, något sådant där som är så svagt rosa att det inte kan kallas rosa. Rosa Katten, då ska det vara rosa! Chockrosa var på tapeten när vi planerade :) Det fick jag inte tag på, men jag tog en annan rosa som jag gillade skarpt. Av det gjorde jag en prototyp. En i vitt och en i rosa. Sedan fick hon bestämma vilken hon gillade bättre. Det gick ju som det gick med det :) Hon gillade båda! Så hon bestämde att hon ville ha båda! Det finns ju olika sorters brudar också, en del kanske vill ha det rosa kortet medan andra kanske skyr det som pesten och hellre vill ha ett vitt :)

Därför stämplade jag upp 5 av varje så att hon nu har 10 bröllopsgåvan kort. Skulle det vara enorm efterfrågan på dem på bröllopsmässan så ska jag naturligtvis stämpla upp fler :D Men nu är det ju så att under sällan sker :)

Är ni i stan så titta gärna in på bröllopsmässan! Inträdet är 5€, det är en mängd intressanta stånd att titta på. Smakprov, visningar, ringar.... synd nog inte en enda bröllopsklänning såg jag. Men det skulle väl vara visning av det senare.

Rosa Katten har sitt bord uppe på andra våningen, längst bort i hörnet :) Man ser ryggen av henne när man går in i Alandicahuset, bara man tittar upp mot andra våningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar