fredag 26 mars 2010

Dumle-kladdkaka

Jag surfade runt på matklubbens sidor. Kladdkakssugen och chokladsugen :) Så hittade jag den här:

Nu tror jag att man måste vara inloggad för att se receptet, men jag tror samtidigt att ett recept som finns på nätet så finns sannolikt på flera ställen. Hur som helst så har jag i alla fall berättat var min källa är :) Matklubben.se.


Jag tyckte att det var lite jobbigt att smälta dumlen, kolan ville inte riktigt smälta om det inte var riktigt varmt, svalnade den lite så fastnade den i bottnet. Det hjälpte att ställa kastrullen en gång till på plattan förstås. Sen var det min oro att den skulle bränna fast i botten, eller att chokladen skulle gryna. Inget av detta hände i alla fall :)

Jag följde helt krasst receptet, vilket står ovan :) Förutom att jag använde en dumlepåse som är 220g och därför minskade jag sockermängden till 1,5 dl. Jag skulle bra ha kunnat minska sockermängden ännu mer. Det skulle inte ha gjort nåt.

Sambon gillade kakan väldigt mycket! Själv är jag inte så förtjust i just dumle, så jag tycker kakan blev helt ok. HÄRLIGT kladdig blev den :) Och för den som gillar dumle kan jag varmt rekommendera! Jag fick i alla fall ha kakan ca. 7 minuter längre än det står i receptet. (7 minuter bara därför att jag kom på att det skulle vara det :) Tyckte 5 var för lite och 10 för mycket).

Jag hade dessutom inte ströbröd eller kokosflingor hemma, så jag "bröade" med kakaopulver :) Det fungerade riktigt bra!

Ja, vi hade ju inte glass eller grädde hemma, eftersom detta var ett infall och ett överfall av sug :) Hehe, chokladsuget och kladdkaksuget som jag pratade om i början. Kanske jag sku gilla det bättre med glass eller grädde?

I alla fall var det helt gott med mjölk! Inte någon revolutionerande kaka. Men helt god :) Och som sagt, HÄRLIGT kladdig!

Det här receptet kommer ungefär lagom till fredagsmyset :) Enjoy!

6 kommentarer:

  1. Åh, kladdiga kladdkakaor är nästa det bästa som finns i efterrättsväg enligt mig :D

    SvaraRadera
  2. Men du, hör det här till pyssel? Fast visst är det pyssligt att hålla på och baka :D

    SvaraRadera
  3. Jag räknar det som pyssel jo :) Tycker att det är pyssligt att hålla på och dona i köket! Ibland har jag faktiskt skrivit ett och annat recept i små sköna stunder-bloggen, men tycker nog att de hör hit :)

    Härlig dumlesmak :D

    SvaraRadera
  4. Jag har allt som allt 11 recept på den här bloggen :) (om jag inte missat att tagga nåt)

    SvaraRadera
  5. Haha oj då, jag är inte så uppmärksam tydligen :D

    SvaraRadera
  6. Ingen fara :) Jag e int heller alltid uppmärksam, därför har jag något recept på små sköna stunder! Det är väl ett eller två, men i alla fall :)

    SvaraRadera