lördag 27 mars 2010

Perfekt fredagspyssel - Pimp the stol!

Stolarna i köket har blivit lite nötta. De har väl sett sina bästa dagar , det är bara att inse. Under en av köksstolarna står det att de är köpta till julen 1984, då var jag ca. 4 månader gammal :) Nu vet jag inte om det är samma tyg på dem som då, men jag antar väl det! Det är så snyggt ditsatt. Även om det är stansat dit....så kanske det är gjort senare. Tror inte de hade stans på 1980 talet? Eller? Jag minns inte, som sagt, jag var runt 4 månade gammal! Och att försöka minnas vad de hade för färg när de inköptes är dömt att misslyckas! Det är inte från min sida dessa stolar kommer :) Utan de följde med sambon, så att säga.

De ser väl ut som stolar i allmänhet. Fyra ben undertill och ett ryggstöd där bak. Sitsen går att ta bort, så det är relativt lätt att sätta nytt tyg. Riktigt lätt visade det sig!


Här är orsaken till tygbytet. Nött! Dessutom är det en ganska murrig färg! Jag vill ha gult! Något sorts mönstrat gult tyg, med inslag av ljus brunt. Då skulle det matcha lampan i taket och kaklet över diskhon. Sen så vill jag ju inte att det ska vara för vitt heller! Och inte för gällt gul utan vackert gul! Gärna med något vackert mönster på! Helt vanligt rutigt går också bra, bara det inte är för mycket vitt utan mera gult, brunt och möjligtvis grönt.

Detta var min önskan. Jag upptäckte att det inte existerar sånt tyg i verkligheten. I alla fall inte i mina tygbutiker. Så efter att jag hade ratat alla gula, dessutom ratat alla bruna och alla med gult mönster var ju vita, så hittade jag ett tyg som jag aldrig skulle ha kommit på tanken att köpa om jag inte sett det :) Och det var dessutom på rea!


Arme mönstrat med rosa och grönt :) Tja! I brist på annat! Dessutom var det på rea, och inte vilken sorts rea som helst utan 2€/meter! Oj oj oj! Det var billigt jämfört med 12.50€ förut. Jag funderade en stund och köpte sedan 2 meter :) Något i överkant, men jag kan göra annat av det som blir över! Kanske det rent av räcker till ett par byxor? Funderade på byxor med inslag av rosa eller grönt....men det är på funderingsstadiet. Helt ärligt så stannar hälften av alla idéer där...

Här är alltså slutresultatet! Det var inte så svårt! Sitsen på tyget som mått, klippa runt, vika upp och stansa fast :) Det var min metod! Och den verkade fungera!

Det finns även en udda stol i vårt kök. En ljust blå med glattare tyg. Jag har aldrig funderat över tyget, eftersom det var en del av stolen, så att säga. Det passade bra till. Men eftersom jag nu bytte tyg på de övriga tre stolarna så tänkte jag att den i alla fall kan få tillhöra gruppen och också få en make over!

Jag tar bort sitsen och vänder på den, och inser att jag inte är den första att klä denna stol! Inte så vackra kanter....men jag ska inte orda så mycket mer om min "föregångares" jobb, för jag misstänker att jag vet vem som gjort det :) Det är en person som jag inte skulle bli förvånad om det skulle visa sig att hon har en pyssel-gen precis som jag! Dessutom kan det inte bli perfekt alla gånger!

Här är orsaken till omklädnaden. Här ser man tydligt att det är frågan om en gammal stol, det var innan stansapparaternas tid! Tyget är fastspikat.

Det är ett rött tyg, men inslag av något skimrande. Men nött och smutsigt! Helt klart var den i behov av att kläs om. Jag började att dra av det "nya" tyget för hand, och lyckades ganska bra. Jag fick bort stansarna och tyget lossnade bra. Sen körde jag fast och det slutade med att jag klippte och drog sönder tyget! Lika så bra det, det var inget värt att spara på.

Sedan var det bara att göra lika. Sitsen på tyget som mått, klippa, vika över och stansa fast!

Det blev en väldans färg klick i vårt kök :) Men jag hoppas sambon uppskattar det! Tycker det blev helt bra! Bättre skulle det ha passa in om det skulle ha varit gula fläckar istället för rosa, men nu var det inte det tyget som var på rea! Dessutom fanns det tyget inte ens....så bättre att ta något som finns än något som inte finns :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar