söndag 28 mars 2010

Chokladfudgemuffins....eh?


Nu är det såhär, antingen så misslyckade jag VÄLDIGT mycket, eller så är detta inte ett recept att rekommendera! Jag hade i och för sig inte farinsocker hemma, så jag bytte det mot en blandning av socker och sirap. För övrigt hade jag väldigt höga förhoppningar om detta recept! Chokladfudge låter ju ljuvligt :)

Sen blev jag lite och funderade på mängden bakpulver....eh....2 msk? Ganska mycket i mina öron! Men jag satte nog dit det i alla fall. Det smakar nog bakpulver, mina muffins. En annan sak de smakar är mjöl. Bakpulver och mjöl! Det är vad jag får det till!

Min sambos min sa mej redan allt! Han var den första som smakade dem, de smakar ju ingenting! Var hans kommentar!

Nu ska jag försöka pimpa till dem lite. Med glasyr eller liknande. I alla fall kommer glasyren att vara god :) Hehe, ska se vad jag ska göra för glasyr först. Det återkommer jag med senare.




Plus med detta recept är att det verkligen blir så många muffins som receptet lovar! Det lovade 24 muffins, jag fick 35 :) Annars brukar det vara så att lovar receptet 24 så kan man räkna med att det blir 12...typ.... Ett annat plus är att de ser goda ut! Stort minus för att utseendet inte håller sig till smaken dock...

Det var några muffinsar som inte rymdes på plåten. I den resterande smeten så blandade jag i mintsmak, sån där pepparmintsolja. De blev smidigare, tycker jag. Muffinsen. Men smaken blev inte så mycket bättre. De smakar mint, ja, men mint med mjöl och bakpulver är väl ingen höjdare?

Detta recept verkar ha potential! I alla fall tycker jag det! Om man bara sku byta ut 2msk bakpulver till 2 tsk, och minska på mjölmängden, t.ex. ersätta lite med kakaopulver? Tillsätta lite choklad, alltså chokladplatta. Så tror jag att det skulle vara ett helt bra recept! Men jag vet inte, för jag har inte testat! Och nästa gång jag testar så tar jag halva receptet! För nu vet jag att receptet håller vad det lovar :) Och inte blir ungefär hälften av vad som står i receptet!

Att trycka ner en dumle kola i mitten skulle heller inte vara fel, tror jag. På ett modifierat recept dock! Tror inte att dumlen hjälper till så mycket när resten smakar mjöl och bakpulver :o

Receptet är taget från Matklubben.se. Och det lovar att man ska "ät och njut" så det kan vara att det är en miss i receptet, det händer så lätt när man ska skriva det! Eller så har jag bara själv tolka det fel....det har hänt nämligen :) Eller så misslyckades jag bara! ELLER så är farinsockret något sorts underverk som gör muffinsen mycket godare än vad jag fick dem! ....synd, trodde att jag hade farinsocker hemma....jag brukar ha de mest konstiga saker i mitt skafferi. Men farinsockret var helt klart SLUT!

2 kommentarer:

  1. 8,5 dl vetemjöl låter nog vääldigt mycket för muffins... och crème fraiche har ju inte så mycket smak, kanske man klarar sig utan det och samtidigt klarar sig med mindre bakpulver?

    SvaraRadera
  2. Jo...men vad är det som ska bli fudge i det hela?

    SvaraRadera