onsdag 13 januari 2010

En kruka - en blomma eller två

Min syster Cutie hade för längesen fått tag på sådana här ... tja, vad ska jag ens kalla dem? Strut-krukor? Hur som helst, det var väl på jobbet, något som hon fick billigt eller nåt, var väl lite pop då. Hon tog i alla fall hem dom till våra föräldrar. De låg hemma och skräpade och jag och sambon kommer på besök. Mamma gör ett tappert försök att packa på mej krukorna. Jag orkar inte säga emot och säger att jag kan ta två stycken.

Redan då körde kugghjulen igång. Med ett band....om man knyter det runt...sedan band som man hänger upp....blomma..... Något sådant rörde sig i mitt huvud. I alla fall fick jag en rulle med snöre med mej.


Väl hemma satte jag krukorna i en svart låda och där har de legat. Idéerna har snurrat varje gång jag öppnat lådan och sett dem. Men varje gång har de åkt tillbaka ner i lådan, och där har de legat och skämts ganska länge. Säkert över ett år.

Under helgen tog jag ta i saker och ting. Skäp skulle kastas! Av någon anledning så valde jag att städa lådor och skåp. Vilket sambon har retat mej för! Jag städar där det inte syns! När det verkligen syns att det behöver städas där det syns! Men det var roligare att städa skåp och lådor :) Och tanken var att när en massa skräp kom bort därifrån skulle nytt skräp rymmas in...hm... eller något ditåt.

Hur som helst så hittade jag krukorna och snöret. Hittade också två brev jag skrivit åt min sambo innan vi var sambos :) De ska sparas! Även om jag inte vet vad jag ska göra med dem sen. Men i alla fall ett av den ska sparas.

Hur som helst så tog jag krukorna och snöret. Satte mej på vardagsrumsgolvet (tja, av någon anledning är det mest inspirerande att sitta på vardagsrumsgolvet :) ). Jag fingervirkade ett snöre som gick runt krukan, men bara så att det gick runt! Det fick inte gå över. Testade länge och väl och försökte få snöret att gå över det bredaste stället. Första gången blev det perfekt, andra gången blev det för kort :) Sedan för långt!

Och så var det snörena, 4 snören bestämde jag mej. Klippte till dem och fixade längden...och kom på att det skulle ha varit snyggare med tre snören att hänga i. Men när de nu var klara så blev det fyra.

Jag hängde upp krukan, tom, och plockade sedan bort själva krukan och let bandet hänga kvar. Sedan gick jag och fyllde krukan med mylla, tog en "bäbis" från en annan blomma. Egentligen har jag tagit två. Och sedan grävde jag ett litet hål åt dem var och stack ner dem. Jag vätte jorden först så att den skulle vara behagligt fuktig.


Efter det var det bara att sätta tillbaka krukan i bandet/snöret. Och rätta till lite så att det hänger rakt. Kanske blommorna får vara ifred för katternas vassa tänder nu....en stor blomma av samma slag som jag fick av min mamma....helt död! Jag har aldrig sett en så välväxt växt förr! Jag har ett par av dom här själv, men de har inte blivit så stora och frodiga. Nå, de är i alla fall vad de alltid har varit. Den som jag fick av mamma hade tre blommor i samma kruka. Två är döda och den sista är nog avtuggad så gott det går....den hade nog "bäbisar" men de har också blivit lunch. Så jag fick ta av min egen blommas "bäbisar".

Så här ser krukan ut underifrån. Ifall det nu är någon som bryr sig :)

Jag tycker det blev riktigt snyggt! Gillar kruk-krukor, och det här är kruk-krukor! Inget sådantdär plastjox! Nu är det bara att hålla tummarna för att katterna inte kommer att dingla i dom här! För då kan de nog komma ner med buller och brak! ....både katter och krukor....

2 kommentarer:

  1. Sen om krukorna blir fläckiga av allt vattnande så kan du måla dem och sätta
    decopage bilder och lack på.

    SvaraRadera
  2. :) Bra idé! Tack Haje!

    SvaraRadera