torsdag 7 januari 2010

Islykta

Såg idén på facebook. Min småkusin hade gjort en röd islykta i en kakform. Härlig idé! Tänkte jag :)


Så jag måste pröva det själv. Tog fram min kakform, kollade i skåpen efter något att färga vattnet med. Det jag hade var alkoholfritt rödvin. Något så vedervärdigt har jag inte smakat!! Så det dög bra att färga med. Jag satte den att frysa på balkongen, jag lät den frysa över natten.

Sedan var den klar! Stjälpte upp den, först i köket, för ifall den skulle ha behövt värmas för att lossna, det behövde den inte! Så sedan ut på balkongen.

Den är jätte fin! Fast färgen inte var så stark så lyser det upp fint. Det enda negativa är att ljuset blåser ut lätt. Det håller nästan inte alls. Undra om det bara är för att min kakform är avsmalnande neråt, så att själva ljuset inte ligger på marken, eller om det inte fungerar med de ljus jag använder. För det blåser inte mycket....

Ska testa att laga en lykta till, och då ställer jag en kattmatsburk upp-och-ner i mitten. Det fungerar faktiskt :) Eftersom den nu står på frysning på balkongen. Vad resultatet blir återstår att se! Om det hjälpte nåt eller om burken bara står där och skäms. Hur som helst ska det väl vara lättare att få ett större hål. Man sku kanske ha kunnat hälla lite hett vatten i hålet för att göra det större. Men jag har en balkong, och att ha islyktan inne i lavouaren låter inte heller särskillt lockande. Jag updaterar hur det går sen :) Kanske imorgon rent av!

Den andra lyktan blir också rödvinsröd ;)

2 kommentarer:

  1. Har också gjort lyktor på liknande vis när jag var mindre. Det är jätte mysigt !
    Tack så mycket, jag vart också förvånad att vi lyckades fånga fyverkeriet inte alltid det lättaste :)

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig gjort sånthär så för mej var det nytt :) Man lär sig nåt alla dagar heter det ju! Enda islyktan jag (läs: mamma) gjorde som liten var i 10l hink, utan färg.

    Jag tog en massa kort på fyrverkerierna, jag har i och för sig inte kollat igenom alla foton från nyåret än. (Är lite av en foto-tok....har massor med bilder! Så jag ska sätta mej ner någon dag och kolla igenom.). Men tror inte på att jag fångat någon så supersnygg :)

    SvaraRadera