fredag 15 januari 2010

Inte riktigt up to date - Tomtegröt i ugn

Det lär gå fin-fint :) Men det visste inte jag när jag satt och funderade vad jag ville äta till lunch. Tänkte att jag ville äta tomtegröt (det var lite innan jul) men tänkte på förra gången då det inte hade blivit så bra gröt. Fortfarande småhårda ris...

Funderade sedan på hur jag lagar kyckling i ung. Jag sätter ris, grönsaker, lök och kycklingens marinad tillsammans med rätt vattenmängd till riset, kanske lite mer vatten. Allt sätts i en ungssäker form och sedan in i ugnen. Kycklingen får numera vara på ett galler ovanför, för att "skalet" ska bli knaprigt :) Jag sätter i kall ugn (sedan vrider jag på värmen!) och låter det istället vara i 1½ timme. Det tar ca. ½ timme innan ugnen blir varm. Tycker jag fungerar bra :) Då VET jag att kycklingen är färdig! Lite salt och kryddor på risblandningen också innan den åker in i ugnen.

Men det här var ett sidospår! Tomtegröt! Den bestämde jag mej för att göra på samma sätt! Riset i en ugnssäker form. I med rätt mängd mjölk och vatten. Socker, salt, vaniljsocker om man så önskar. Sedan in i ugn och samma, 1½ timme. Minns inte vilka grader jag hade, säkert 200.

Det blir en "skorpa" på ytan när mjölken är i ugnen, så man behöver röra emellanåt. Men det blev bra :) Riset blev passligt mjukt! Och det var gott :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar