onsdag 6 januari 2010

Ny design

Som ni säkert märkt har jag bytt pepparkakshusen mot ett hopplock av kort :) För er som inte vet det (nya på bloggen, kanske bara tittar in sådär hastigt för att se om bloggen är något att följa, bara annars har vägarna förbi) så kan jag berätta att där som det nu finns ett hopplock av kort har förr funnits en bild av en pepparkaksgård. Men snart är det inte jul mera, och pepparkakor kändes inte riktigt up to date. Om man säger som så.

Idén till det här fick jag faktiskt från min andra blogg, små sköna stunder. Jag hade tagit kort på min ena katt och fick de mest fantastiska bilder på hans ögon. De ville jag ha bakom rubriken på den sidan. Men för att det ska vara rättvist ville jag ha den andra katten också, och hans ögon då förstås. Lättare sagt än gjort! För den andra katten blundar så fort man tar fram kameran :/ Så det blev otaliga bilder på en katt som blundade! Eller var super-sur för att jag försökte få honom att öppna ögonen! Det gjorde jag genom att busa med honom. Sen prövade jag med godis. Men han satt ju inte still då, och ljuset inomhus räckte inte riktigt till att fota utan blixt. Och att fota med blixt var inte ens att tala om.... Då blundar han bara. Till sist fick jag EN bra bild.

Jag öppnade Gimp (det finns att ladda ner gratis från internet, i alla fall fanns det då när jag laddade ner det. Ska fungera lika bra som photoshop, men det är hur invecklat som helst! Jag bemästrar väldigt få funktioner....) och valde att förhandsgranska ett visst antal bilder. Alla som finns på bilden under rubriken.

Sedan öppnade jag en ny sida i Gimp, där jag valde att "pappret" skulle vara dubbelt så brett som det var högt. Just för att det skulle ens finnas en chans att passa bakom rubriken. Det passade ganska bra faktiskt! Så bra chansat av mej :) Jag kallar denna Nya, bara för att jag ska hålla koll på vad jag skriver.

Sedan tog jag upp en bild. Valde att skala bild (då kan jag ändra bildens storlek, men behålla bilden. Det finns ett annat alternativ där man endast ändrar papprets storlek men behåller bilden. Jag använde det i misstag en gång också. Inte så lyckat....jag fick endast med en del av bilden :) Och den var jätte stor i förhållande till vad jag ville att den skulle vara) och göra den ungefär hälften så hög som den färdiga bilden (Nya) skulle bli. Sedan klippte jag ut den bild jag ville ha och kopierade det, för att sedan klistra in det det Nya. Det går att flytta på bilden dit man vill direkt efter att man har klistrat in den. Hur man ska göra för att flytta den efter att man gjort något annat emellan vet jag inte. Jag vet inte ens om det går. Så jag tog en sak i taget. Och ville jag att en annan bild skulle vara under den första så kopierade jag om den första bilden så jag fick den att bli överst.

Någon som fattar vad jag menar? Eller, någon som inte fattar vad jag menar?

Hur som helst så forstatte jag med detta. Skala, klippa, kopiera, klistra in. Och försökte få en någorlunda bra hopplocks-bild. Jag valde att ha bilden av studentkorten längst fram i mitten, så det lämnade jag såklart till sist. Att Nettan namnet kom med var för att jag saknade material, och medan jag valde bland alla mina bilder så hittade jag Nettan, som jag för övrigt har tryckt på en t-skjorta, och tänkte att det kunde passa bra! Vilket det också gjorde :)

Efter att jag var klar med bilden så skalade jag ner den så att den skulle passa här på bloggen. Tror att den behövde vara 720 bildpunkter bred för att passa. Det var annorlunda på små sköna stunder i alla fall. Varför vet jag inte....

Här lät jag alla bilder sitta utanpå varandra så som de blev när jag klistrade in dem. På små sköna stunder valde jag att sudda linjen mellan korten så att det ser ut som om korten hänger ihop :) I alla fall lite mer än det gjorde innan.

Jag är jätte nöjd med resultatet! Även om jag inte hade en aning om vad jag gjorde när jag började med "projektet" :) Det tog i och för säg inte så många timmar, så om jag kan kalla det projekt vet jag inte. Från idé till det att jag var färdig, kanske 2 timmar?

Jag tänker väldigt konkret, så att sitta och fundera skulle inte ha hjälpt. Att sitta ner och försöka sig fram är mera min stil :)

Och stiligt blev det :) En sista touch på den här bloggens bild var att jag spray målade lite svart där som rubriken står. Annars var det lite för ljust för att texten skulle framträdra klart. Var lite orolig för att flickan på kortet längst upp till vänster skulle förlora huvudet, men det ser bra ut i alla fall tycker jag!

Jag är så nöjd över resultatet så jag vill gärna ha kommentarer :)

2 kommentarer:

  1. Svar: Alla böcker jag läst kan jag rekomendera. Sen är det ju alltid en smaksak :)

    SvaraRadera
  2. :) Ok! Tack! Ska minnas dem, alltid kul att få böcker rekommenderade!

    SvaraRadera