tisdag 12 januari 2010

Hemlagad hamburgertallrik

Hemlagat är bäst! Så när sambon ville ha hamburgare så bestämde vi att göra hemlagade hamburgare. Sambon köpte hamburgerkryddor. Verkligen konstig doft på kryddorna så hela malet kött blandningen luktade konstigt. Lite andra kryddor i smeten och lite mera salt.

Franskisarna har jag inte gjort själv. Jag har friteringsförbud efter en smärre insident efter munkbakningen förra året :) Det fanns en massa olja kvar så jag tänkte fritera lite egna franskisar. Det slutade med olja över hela spisen och eld på en platta... Jag kan bli duktig frivillig brandman...kvinna, för det var släckt ganska fort :) Hur som helst är sambon av den åsikten att jag inte ska fritera när jag är ensam hemma.

Sedan var det bara att forma biffar av smeten (som för övrigt fortfarande luktade konstigt). Det smakade helt bra sen sist och slutligen. I kryddblandningen skulle finnas röksmak, säkert det som luktade så konstigt.

I en hamburgare ska ju finnas annat än en biff (känner faktiskt en person som beställt en hamburgare utan biff, för hon äter inte kött. Det tyckte jag var intressant :) Hon fick faktiskt sin hamburgare utan biff!). Jag tycker det ska finnas sallad, tomat, inlagd gurka, hamburger dressing, senap och ketschup. Ost är inte heller fel, så jag skivade upp lite ost.

Hamburger bröden stekte jag i torr stekpanna och satte en gjutjärnsstekpanna (som var varm) utanpå. Så fick brödet värme från båda hållen. Locket och bottnet värmde jag skillt alltså.

Hamburgern plockas ihop och läggs på tallrik. Pommes läggs bredvid. Senap och ketschup om så önskas. Ät och njut :)

Det blev en riktig god fredags-middag!

(även om franskisarna hade varit lite för länge i ugnen....men de fick ju aldrig någon färg!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar