söndag 3 januari 2010

Förvaringslådor är bra att ha

Nu börjar vi få julsaker, och då behövs någonstans att förvara dem. Lådan är en microlåda. Alltså en låda där en micro har varit :) Det behöver ju rymmas saker i lådan, och den här lådan var lagom stor. Lite för liten till och med, märkte jag när jag skulle sätta in sakerna. Men lite för stor för tygstycket jag hade tänkt sy till den.

Lådan är täckt med grönaktig tapet. Jag funderade först om jag skulle använda julklappspapper, men tänkte att "nej, det blir för mycket..."

Istället dekorerade jag med ett gammalt julklappspapper. Tänkte först sätta en bård runt hela lådan, men det räckte inte, så jag satte en bård på långsidan och en bit med två tomtar på kortsidan. Andra sidan har en annan bild.

Såklart ska lådan gå att stänga. Jag blev inte nöjd med den här metoden att stänga lådan. Den blev inte så 'hårt' fast som jag skulle ha velat, utan det blev 'slappt' och med ett stort glapp. Annars blev det nog snyggt.

Lådans insida klädde jag inte alls. Här utan alla saker :)

Efter att ha gjort lådan bestämde jag mej för att packa ner våra julsaker. Inte för något annat, men vi fick vissa saker till julklapp och en del köpte vi på mellandagsrea, så jag hade inga planer på att sätta upp det efter jul. Hur som helst så bestämde jag att julsakerna skulle vara på ett visst ställe i vårt förråd. Det var bara det att det stället var upptaget och förrådet såg ut som .... jerusalems förstörelse!! Så jag plockade ut allt från förrådet och hittade högtalare instoppade i en stor plastpåse. Så jag tänkte att jag kan laga en låda för dem.

Ettiketten går att byta ut. Den är limmad på kortsidorna och nedre långsidan, så den orange lappen går att plocka bort. I alla fall i teorin.

Jag bestämde mej för att pröva ett nytt sätt att stänga lådan. Den är annars klädd i röd randig tapet. Bandet är fingervirkat i både grått och rött, eftersom knapparna är i rött och något brun-grå-liknande. Det var inte det lättaste att sy fast knapparna! Det var nära på störtomöjligt! Jag önskar mej en fingerborg! Den som har bra minne kan köpa en till min födelsedag.

Tanken är att man med bandet ska snöra fast lådan med hjälp av knapparna. Det fungerade bra! Och lådan var tillräckligt stängd för att jag skulle vara riktigt nöjd :) Jag har nästan glömt vilken pina det var att sy dit knapparna, kommer antagligen att göra om misstaget eftersom det blev så snyggt!

Lådan från andra hållet. Snöret blev lite långt här, men jag pickade in det genom hantags hålet. Riktigt nöjd med färgen, lådan, knapparna och snöret :)

Tapeten har jag annars tiggt åt mej från en tapetbutik. Vi var båda glada åt att jag hämtade tapeten, de blev av med skräp, och jag hämtade mera skräp hem :) Sambon var inte överlycklig förstås....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar