måndag 4 januari 2010

Julgodis, eller godis i största allmänhet

Chokladdoppad choklad och mintkola.

Ca. 50 stycken

100 g smör
2 dl vispgrädde
2 dl strösocker
2 dl ljus sirap
4 msk kakao (gärna av god kvalitet)
några droppar pepparmyntsolja
200 g mörk choklad
5-10 polkagridar eller en bit av en polkagrisstång



Förbered en långpanna, lägg bakplåtspappret i botten så att det går upp lite på kanterna. Krossa polkagrisarna till ett fint pulver i en mortel.


Lägg grädde, socker, sirap, smör och kakao i en kastrull.

Sätt plattan på medelvärme. Rör om med en träsked till du har en jämn smet. När det börjar koka sänk värmen ett steg och koka tills smeten är 120 grader eller i ca. 10 minuter och gör sedan kulprov. Rör om då och då. Droppa pepparmyntsolja i den färdiga smeten och rör om.

Kulprov. Droppa en droppe smet i ett glas kallt vatten. Om den går att forma till en fast men mjuk kula är smeten klar, annars låter du den koka några minuter till.

Är smeten inte klar så blir vattnet helt grumligt och du kan inte hitta någon kula fast hur du söker...



Häll försiktigt kolasmeten i långpannan. Låt kolan stå och svalna en stund innan ju ställer in den i kylskåpet i minst en halvtimme, gärna över natten.

Skär kolasmeten i fyrkanter som är ca. 2 x 2 cm.

Smält chokladen över vattenbad (eller i micro). Låt chokladen svalna. Vänd sedan ner kolabitarna med en gaffel. Lägg upp dem på ett bakplåtspapper eller ett galler.

Strö lite polkagrisar över kolabitarna innan chokladen stelnat. Låt den stelna helt och förvara sedan i burk med bakplåtspapper mellan. Förvara u kylskåp.
Jag ville gärna ha en annan smak på hälften av mina kolor, därför delade jag smeten i ungefär hälften och smaksatte den ena halvan med pepparmintsolja och den andra med pepparkakskryddor. Jag satte ca. 1 tsk kanel och ½ tsk vardera av kardemumma, nejlika och ingefära (malda)

Att skära dem i 2 x 2 cm stora bitar visade sig vara enklare sagt än gjort :/ Kolan var hård som bara den! Trodde först att det bara var för att jag haft den på balkongen för att svalna, och där var det ju flera minusgrader, så jag trodde den hade frusit. Men nej! Undra om jag kokade den lite för länge? Det tog ju långt över 10 minuter innan jag fick kulprovet att fungera! Trodde att jag hade gjort något fel :) Men till sist så lyckades det!

Hurdan koncistens det än var på kolan så var den god! Något jag definitivt kan tänka mej att göra om :) Båda var lika goda, på olika sätt. Jag krossade några pepparkakor och strödde över för att skilja pepparkakssmaken från pepparmyntssmaken. De andra var ju såklart dekorerade med polkagris.

Receptet är taget från:

JULGODIS
För små och stora sockerbagare

Johanna Westman


En bra godisbok! En bok som jag har fått veta gör alla andra godiskokböcker onödiga :) Har inte haft tid att göra så mycket godis, så jag får återkomma med min åsikt senare! Hade nog tänkt testa några recept i något skede!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar