fredag 9 oktober 2009

Borsjtj-soppa

Rysk röbetssoppa. Vi har fått den på jobbet någon gång, och en kollega gillade den skarpt! Jag kommer inte ens ihåg vad jag tyckte om den, men tyckte i alla fall att jag skulle pröva på att laga den själv!

Receptet är från matklubben.se:

6-7 råa rödbetor (ca.500g)
2 gula lökar
1-2 morötter
1 klyfta vitkål (ca. 250 g)
2 msk margarin
1,5 l vatten
3 st buljongtärningar (kött eller grönsak)
1 krm svartpeppar
3 lagerblad
1-2 msk vinäger
salt


Skala rödbetor, morötter och lök.
(Jag hade inte vitkål, så jag improviserade med kålrot)

Strimla alla grönsakerna utom en rödbeta. Gärna i matberedare.

Smält matfettet i en gryta

Lägg i strimlorna och fräs ett par minuter.
(Jag undrar om det blev fräst alls....det var så mycket i min gryta!)

Tillsätt vatten,

den smulade buljongtärningen, peppar och lagerblad.
Koka under lock på svag värme i 20-30 minuter.
(Såklart hade jag inte lagerbland heller....så där fick jag bara låta bli att lägga dem i...)

Finriv den sista rödbetan och tillsätt strax innan soppan är färdig. Soppan blir då vackert röd.
Smaka av med salt och vinäger.
(Vinäger behövs nog för att bryta det söta i denna soppa!)
Servera soppan med gräddfil, créme fraiche eller avrunnen fil.

Jag tycker att soppan blev helt ok, men jag tänker till nästa gång den lagas tillsätta kött av något slag. Tyckte det saknades något. Kanske köttet är det lilla extra! Eller så är det bara så att lagerbladen och vitkålen VAR det lilla extra...synd att jag inte hade det hemma för då skulle jag ha vetat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar