torsdag 8 oktober 2009

Lingonvispgröt!

Det är härligt att på hösten kunna använda och ta tillvara av det som växer i skogen :) Jag har i år plockat svamp (som så många år förut) och lingon. Tänk! Jag har plockat lingon :) Jag som ALDRIG har gillat att plocka lingon :) Jo! Förresten, vi hade en lingonplockardag i när jag gick i lågstadiet. Hela skolan, elever som lärare, gav sig till skogen för att plocka lingon! Sedan gavs alla lingon till köket så att de fick laga lingonsylt :) Undra vad som hände med den dagen? Det var kul!! ...kanske mest för att man fick vara i skogen och inte i ett klassrum... :P

Receptet jag använde är taget från Nalle Manna paketet (mannagrynspaketet):

Lingonvispgröt 4 personer

1 l vatten
1½ dl mannagryn
3 dl lingon (150g)
1-1½ dl socker
½ tsk salt

Vispa ner mannagrynen, lingonen, socket och saltet i det kokande vattnet.

Låt gröten koka i cirka 7 minuter. Rör om ibland!
(Jag har försökt få den kokande gröten på bild, men det syns inte riktigt att det kokar...)

Låt gröten svalna så att den är kall.

Vispa den kalla gröten fluffig.
Ju längre man vispar desto fluggifare blir gröten!

Ät tillsammans med mjölk :) Gott!!

När jag plockade lingon var mitt mål att plocka 3 dl. Detta kom jag ihåg när jag lagade gröten och tog lingonen från frysen. Jag hällde i lingonen....och sen började jag fundera, det var en ganska stor frysburk? Tja, det visade sig att jag hade runt 5-6 dl lingon, så jag ökade sockermängden till ca. 2 dl. Resultatet blev hur bra som helst :) En härligt rosa höstgröt!!

1 kommentar:

  1. Några enstaka blåbär plockade jag också, någon smak vet jag inte om det gav gröten :) Men de fick nog följa med sina "vänner" lingonen dit i alla fall!

    SvaraRadera