måndag 19 oktober 2009

Kåldolmar

Klassisk husmanskost står det :) Jag har i alla fall inte fått kåldolmar hemma någonsin! Jag fick veta att det var jobbigt att laga. Varför jag ens frågade beror på att i "Pippi på rymmen" kommer Tommy och Annika till ett fönster fullt med mat. De dreglar åt allt som finns där, bland annat åt kåldolmar (som jag förövrigt hade som åsikt att inte kunde vara gott, men eftersom Annika tyckte det så ville jag smaka!).

Ingredienser:

1 rejält kålhuvud
Vatten och salt till kokning

Fyllning:
1 gul lök
1 klick margarin
½ dl risgryn
2½ dl mjölk till kokning
400-500g blandfärs
2 ägg
1 dl mjölk
1 tsk salt
2 krm vitpeppar

Stekning
margarin
2 msk sirap

Sås:
2 msk margarin
3 msk vetemjöl
Ca. 3 dl av kålspadet
2 dl matlagningsgrädde
½ buljongtärning
salt
peppar
ev. ett par droppar soja


Ta bort den grova stocken i kålhuvudet med en vass kniv. Lägg kålhuvudet i kokande, saltat vatten. Koka tills bladen är lagom mjuka, ca. 20 minuter.

Bör tilläggas att en stor kastrull inte är till ondo!! Min kastrull är nästan för liten...och då har jag ett halvt kålhuvud!!

Lossna bladen och låt dem droppa av på en handduk. Jag lät hela (halva) kålhuvudet droppa av på en handduk. Det gick också helt bra.

Koka en tjock gröt av risgryn och mjölk, det tar ca. 20-25 minuter.

Hacka och mjukstek löken i fettet (kameran behagade meddela att den var utan ström just här, så jag har ingen bild på det. Hoppas ni klarar av det i alla fall :) Efter lite laddning av batteriet klarade kameran av att sammarbeta igen!)

Nu när jag läser reseptet pånytt märker jag att det aldrig står att man ska steka färsen :) Undra mellan vilka rader jag läste det? Hur som helst blev det helt bra i alla fall!!

Allt tar sin tid, och med en hungrig sambo så gäller det att göra allt så fort som möjligt. Därför så många plattor i gång som möjligt :) (Samt tydligen lite onödigt stäkande av färs xD)
Blanda färs med stekt lök, ägg, mjölk och kryddor. Gör i gröten och blanda väl.

Smörj en ungsfast form.

Klicka färsen på kålbladen och vik ihop till kåldolmar.

Lägg dem med skarven neråt i formen. (Hittade inte min ungsform, den var väl i disken, men ungsfast är den här också!).
Droppa över smält fett blandat med sirap. Ungsstek i 175 grader tills dolmarna fårr fin färg, 45-50 minuter.

Sirapen är ganska viktig, fick jag höra av en kollega :) För att de ska få lite sötma.

Sambom hade inhandlat lite potatisgratäng, det passade bra till kåldolmarna. Lingonsylten såg jag i kylskåpet och det är bara ett måste!! Såsen gjorde jag inte, det hade jag bestämt redan när jag började laga. Dessutom, även om jag skulle ha velat göra såsen, så passade jag på att hälla bort kålvattnet i vasken.

Jätte gott!! Mums :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar