lördag 17 oktober 2009

Födelsedag på beställning

Så sent som igår fick jag en förfrågan om jag kunde göra ett kort. Jag tackar alltid ja till att göra kort :) (om jag inte har en massa annat som jag MÅSTE göra och inte hinner...vill inte ta på mej jobb jag inte kan/hinner göra :/). Mina två basfrågor är: Vilken färg? Vilket motiv?

Då vill jag alltså veta vilken färg jag kan välja, det behöver inte vara en favoritfärg eller så, bara så att jag t.ex. inte gör ett gulligt rosa kort till en som hatar rosa eller nåt :) Motivet är inte så viktigt, bara om personen som ska har nåt som han/hon gillar, t.ex. hästar (vilket jag i alla fall inte har som motiv just nu ;)), blommor, djur. Nåt sånt :) Sen får jag ju improvisera om det visar sig att personen gillar hästar :p Fast jag använder ibland gammalt presentpapper, så det kanske skulle ha löst sig i alla fall :)

Jag ville gärna använda mina nya clear stämplar, med stora bokstäver. Gillar dem :) Så jag gjorde kortstorleken utgående från dem. De är stämplade på vanligt koieringspapper och sedan utklippta med sax. Tänkte först att de skulle ha blivit mer svarta, tänker mest på G, och funderade om jag skulle sätta någon färg till, med tusch eller nåt. Men sen bestämde jag mej för att det var perfekt som det var!

Jag hade fått svaret att jag skulle göra kortet i rosa. Fast jag hade från början fått svaret: Gör kortet i vilken färg du vill! Vilket är ett svar jag inte godkänner :p I alla fall bestämde jag mej för att sätta till en färg till. Röd! Efter lite funderande hit och dit kom jag på att jag ville ha halva kortet rött. När det var klart såg det ju ut som ett orienteringsmärke typ, men efter att GRATTIS hade kommit på plats ordnade det sig :) Det röda är klipt av rött papper, typ kopieringspapper, och sedan limmat på plats med dubbelhäftande tejp.

Nu fanns alltså tre färger på kortet. Rosa, rött och svart. Och jag tyckte att det räckte! Jag hade redan från början bestämt att jag skulle ha flickan med ballongerna med på kortet, och jag brukar färglägga henne (och de andra stämpelflickorna jag har). Nu bestämde jag mej i alla fall för att det var nog med tre färger (fyra egentligen, om man räknar det vita :)) och ville inte färglägga henne utan bevara henne i svart-vit.

Hon är stämplad på vanligt kopieringspapper och utklippt med sax. Så då kommer ju förstås problemet: Hur klipper jag ut ballongens snöre och hennes hår? Och får det snyggt limmat på kortet? Svar: Jag klipper inte ut dem! Jag klipper ut flickan och ballongerna och sedan stämplar jag dit hennes hår och snören :)

Inte det lättaste eftersom flickan inte är en clear stämpel (genomskinlig), men det gick helt bra. Fick nog sträcken där jag ville ha dem. Och även om jag inte skulle ha fått dem där jag ville ha dem, så hade jag bara en chans att få det rätt :) Sedan var det bara att limma dit ballongerna och flickan (det gjorde jag med dubbelhäftande tejp) på rätt plats.

Jag ville att insidan skulle följa utsidans tema, det vill säga: Halva röd. Men jag ville inte använda det röda pappret, för det skulle inte passa på insidan, där man ska skriva sina hälsningar!

Jag fick sova på saken! Och i morse hade jag svaret! Jag använder stämpelfärg! Tänkte först använda vattenstämpel, men det blev inte bra (på min provbit), så när jag hittade min röda stämpeldyna (som jag för stunden hade glömt bort att jag ägde) visste jag att den skulle fungera perfekt :)

För att få färgen jämn och fin använde jag en modell av triangeln som finns på framsidan och klipte av ett sittunderlag en triangel. Den triangeln använde jag sedan som en stämpel :) Jag limmade den på min akrylkloss för att få en bra stämpel av det :)
Sista touchen var en "handmade" stämpel på baksidan :) Denna gång let jag medvetet bli att skriva vem som hade gjort det, eftersom jag tycker att det inte passar med denna handmade-stämpel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar