tisdag 27 oktober 2009

Askkopp

Jag var på besök till en persons hemgård. I alla fall tror jag att det är hans hemgård. I alla fall bor han där med en kvinna, som betyder mycket för mig. De gör det nog båda :)

En gång när jag satt i deras gunga så noterade jag att de använde en gammal (typ) pilttiburk som askkopp. En genonskinlig, tom, intetsägande glasburk, som dessutom hade vatten och gamla fimpar i sig. Såg inte så särskillt fräscht ut!

Då bestämde jag mig för att jag ville göra en askkopp! En sån där som är gjord av en kruka som är satt upp och ner på ett fat. Jag har sett sådana i alla möjliga olika motiv och jag bestämde mig för att mitt val av motiv skulle vara gården!

Så jag började med att fotografera gården, så att alla husen och uthusen kom med. Vissa träd finns faktiskt på gården, andra är bara påhittade, för att fylla ut med lite grönt.

Egentligen så ser man gården från mittenperspektivet när man snurrar på askkoppen, men vi ska inte vara så logiska :) Det skulle inte alls ha varit lika roligt att göra så som det egentligen ser ut, med alla husens framsida svängda mot mitten!

Här på bilden ser man huvudbyggnaden till vänster samt "föuskullan" till höger. Jag har väl stavat det där slangordet fel :) Men hur som helst. Det är ladugårdsvinden, om man direktöversätter det. Det har väl antagligen förvarats maskiner och vagnar där. Typ.
Längst ner har jag satt min autograf :)

Här ser vi en liten bit av det längsta uthuset längst till väster. Sedan kommer gungan och bastun. Såhär på rak arm har jag för mig att jag har satt björken på fel sida av bastun, men det kan hända att det faktiskt står en björk där med :)
Till höger finns ett litet uthus. Minns inte vad det kallas... Fugerar som uteförråd för tillfället i alla fall.


Här ser man "föuskullan" och det längsta uthuset på gården. Det som är lite nerhöjt är ett utedass och den mörkare delen är var bilen brukar vara parkerad. Fönstren till höger visar var "snickarboden" ligger :)



Till sist en bild på endast huvudbyggnaden :) Till vänster skymtas det lilla uthuser och till höger skymtas "föuskullan".

Jag är riktigt nöjd med mitt arbete :) Jag hade före grundmålat hela krukan blå, eller så mycket så att jag visste att jag det gröna skulle täcka det. Sedan mätte jag ut hur många byggnader det fanns och hur mycket utrymme jag skulle ge dem. Därefter var det bara att börja måla! Alla är målade på frihand. Jag målade det röda först och dekorerade sedan med tak, fönster, dörrar och annat som behövdes.
Gungan var inte så svår, några sträck i "ditåt" stil med ett tak på :)
Som avslutning lackade jag hela arbetet med matt spaylack, för att askkoppen skulle tåla att stå ute i regnet.
Det sista var onädigt :) Eftersom askkoppen var "för fin" för att användas som askkopp, så den står inne i vardagsrummet i en hylla, till allmänt åskådande! :)

2 kommentarer:

  1. Så fin och personlig!! Förstår verkligen att dom har den på en hylla istället för ute i regnet :D Du e duktig och påhittig du Nettan!

    SvaraRadera
  2. Tack :) Men helst sku jag ju se att det kom till användning ;) Fast jag förstår hur di tänker förstås....

    SvaraRadera