måndag 26 april 2010

Bettans hälsolimpa


Namnet kommer av att jag fått detta recept av en Bettan. Jag tiggde det åt mej :) Jag har hittat flera olika hälsolimpor, men som Bettan sa, det är bara att ta vad man har! Bar att byta ut efter vad man har hemma.

Detta recept räcker till 3 aluminiumformer, i formfranskastorlek.

2 dl grahamsmjöl
2½ dl vetekross
3 dl rågmjöl
5 dl semlemjöl
2 dl müsli (med russin)1 dl linfrö, krossade eller hela
1½ dl vetekli
1 dl havrekli
3 dl vetemjöl
1 msk salt
4 tsk soda
4 dl sirap (ev. lite mindre)
1 l Adidofilus eller yoghurt

Blanda allt tillsammans. Degen sättes i brödformarna och gräddas i 175 grader ca. 1 h 15 minuter. Eventuellt lite längre, ca. 15 minuter till.


Det där med att man eventuellt kan lägga lite mindre sirap stämmer nog. Jag la inte fullt 4 dl sirap, men det är nog väldigt sött. Gott! Det är inte frågan om det :) Men aningen för sött tycker jag. Vetekross hittade jag inte i butiken, så jag satte rågflingor :) Linfrön bytte jag ut mot solrosfrön, för det hade jag hemma. Sedan satte jag i lite kummin, eftersom det ska vara bra för magen :)

Enkelt att baka! Allt i en skål och rör om! In i ugnen! Grädda! Avnjut! Jag har redan tagit en bit :) Så mycket som saknas från övre bilden :p Otroligt gott med smör på! Egentligen behövs inte smör, men smör på nygräddad limpa eller semla.....mmmmmm!

Jag lämnade mina bröd på eftervärme en stund, bara ifall att. Tyckte inte att de behövde vara den extra 15 minuten, men tänkte att de kan vara på eftervärme.

2 kommentarer:

  1. Åh så hungrig jag blir. Jammi!

    SvaraRadera
  2. Jo :) Det är verkligen jam! Rekommenderar!!!Till och med sambon gillade det ;)

    SvaraRadera