lördag 24 april 2010

Fixat ett par byxor

Jag matchar min köksinredning :D Om det nu är något att eftersträva :)

Orsaken är egentligen väldigt enkel. Jag hade ett par vita byxor var tyget hade blivit tunt och började gå sönder mellan låren. Snyggt att gå omkring med ett hål i byxorna just där alltså! Men annars var byxorna relativt hela. Jag märkte att de hade börjat "spricka" på några andra ställen också, två eller tre. Hur som helst så ville jag alltså lappa byxorna mellan benen, men en lapp där är inte så snyggt, tycker jag alltså. Så jag hade satt dem åt sidan i väntan på att en bra idé skulle dyka upp. Igår städade jag pysselrummet och hittade byxorna (som jag hade glömt bort att jag hade där, i väntan på en bra idé). Jag hade tyg över efter att jag hade klätt om köksstolarna (följ länken ovan om ni vill se) och hade bestämt att det tyget skulle jag sy byxor av. Nu satte jag plus mellan byxor och tyg!

Synd att jag inte kom på att dokumentera redan från början :/ Hur som helst så satte jag mina byxor på ett tapetpapper. De där udda som jag tidigare hade tiggt åt mej från kakel och tapetbutiken. Jag ritade runt det jag ville ha med annat tyg och satte sen till några centimeter redan på mallen, annars skulle jag med all säkerhet glömma det :p

Jag hade bestämt att jag ville ha kamouflagetyget mellan benen, såklart, sedan upp mellan bakfickorna och sedan på framsidan på något sätt. Tänkte först att jag skulle sätta det som på baksidan, mellan fickorna, men såg att tyget höll på att spricka just vid fickorna, så jag bestämde att det skulle täcka fickorna, men inte den där fliken som stänger till fickan (har den något namn?). Sedan har knäna redan ett extra lager tyg, av någon anledning, så jag tänkte att kamouflagetyget skulle få fortsätta nedanför knäna.


Det här är bilden jag hade i mitt huvud :) Och eftersom jag har bild på det så är det slutresultatet! Så här klar var alltså inte min bild i huvudet....utan något ditåt. Jag är i alla fall nöjd med resultatet :D

Här är baksidan. Den funderar jag fortfarande över. Visst, byxorna är i användning så det är inte frågan om det. Jag tycker bara att min rumpa hamnar i lite för stort fokus. Men jag vet inte hur jag ska göra för att det ska bli på annat sätt. Funderade att sätta lite till kamouflagetyg, men vet inte riktigt hur. Kanske på andra sidan fickorna....idéer?

Jag insåg direkt efter att jag hade bestämt att jag skulle täcka fickorna på framsidan med tyg, att det skulle bli problem! Hur stort problem det skulle bli visste jag inte då :) För det var till och med mera problem med det här än jag trodde! På högra sidan finns förutom fickan en liten ficka var mobiltelefonen får perfekt plats! Den ville jag inte ha täckt med kamouflagetyg. Jag skulle alltså behöva klippa ut ett hål och få det snyggt runt den lilla fickan. Jag sparade det så länge jag kunde :) Men när allt annat var klart så nålade jag fast tygbiten, kände med fingrarna var fickan var, ritade med tavelkrita ut fickan, gav den lite sömnsmån och klippte ut en rektangel. Sedan klippte jag så att det gick att vika kanterna bakåt för att inte tyget ska börja sprätta. Jag nålade fast, sydde med möda fast den och vände byxorna ut och in. Jamen hallå! Den lilla fickan finns PÅ den stora fickan! Man kan alltså inte bara sy den dit rakt upp och ner som jag hade gjort! Nej! Man måste sprätta lite för att få den stora fickan loss från byxorna så att man kan komma under med symaskinen så att man inte syr fast den stora fickan! Förstås......Det var alltså bara att sprätta. Jag kände att jag inte fick symaskinen inkrånglad som jag ville, utan att jag skulle sy fast fickan igen. Men jag bestämde att jag ska i alla fall försöka! Går det inte får jag sprätta igen och sy för hand. Det gick :) Mirakulöst nog gick det! Lite fick jag sy för hand, men det var bara där jag missat med symaskinen. Gud va nöjd jag är!

Runt dragkeden var ett annat problem. Ett problem jag inte ens hade tänkt på! Först funderade jag på att sy runt dragkeden, alltså så att det skulle vara vitt där innanför sömmarna, så att säga. Sen kom jag på att det kommer att bli för stort fokus på det. Och är det nu något man inte vill så är det att dra blickarna dit, så att säga. Så jag tänkte att jag syr så att det så långt som möjligt är endast kamouflagetyg. Det var hur enkelt som helst! Enda tills jag kom på att jag ville ha den där lilla sömmen som markerar att där finns en "drakgeds-lucka" eller vad jag ska kalla det. Den sömmen går inte till insidan av byxorna utan ... ingen aning! Så jag tänkte att jag kan ju inte sy den då så att jag syr fast alltsammans! Så jag sydde endast i kamouflagetyget. Det gick bra, tills jag kom till slutet. Då ville inte symaskinen som jag ville, därav en spetsig ända istället för två sömmar som går parallellt.

Fickan däremot var inga problem! Det största problemet var knappen, som skulle genom kamouflagetyget. Visst, jag skulle ha kunnat ta bort knappen och sy dit den igen, men lat som jag är så klippte jag ett hål i tyget, tryckte knappen igenom och fixade det genom att sy för hand! Fickan går diagonalt under fliken, så också kamouflagetyget. Fickans konturer sydde jag dit efteråt. Jag nålade igenom tyget med hjälp av fickans kanter på insidan. Sedan ritade jag med tavelkrita och sydde längs den.

En spegelbild av resultatet. Min vänster sida.

Min höger sida.

Lite tupp-moves. Fortfarande höger sida.

Och en bild tagen över axeln.

Sen tyckte jag att det var kul med lite benbilder :) Vänster ben

Höger ben!

Hela det här projektet är lite sekunda. Jag gjorde allt efter som. Jag började med att rita en mall. Sedan klippte jag ut tygstycket. Sedan funderade jag hur i h--vete man ska sy för att sy ihop bitarna så att det blir "byxor". Det krävdes att jag sydde ihop dem fel, sprättade, bestämde att jag ska sy dom direkt på byxorna, satte bitarna på byxorna och kom på hur jag ska sy ihop dom.

När alla bitar var ihop sydda så gällde det att fundera hur jag skulle få fast dom i byxorna. Jag har inga sömmar sydda enligt som man ska, det vill säga dubbelvikta sen sy. Utan jag har vikt det enkelt och sytt fast. Dels för att jag på en del ställen tydligen hade för lite tyg, och på andra för mycket. Dels för att jag började med det och det resulterade i att jag har 4-dubbelt typ på dessa ställen :/ Så det får hålla så länge det håller! Mina vita byxor håller i alla fall en liten stund till :)

Och mina vita byxor är inte så vita mera :) De är färgglada!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar