fredag 30 april 2010

Donits - ärligt stulen av Rosa Katten....ärligt och ärligt....men stulet!

Orginalbloggen (eller i alla fall var jag hittat receptet) är alltså Rosa Katten. Eftersom den är tagen därifrån tänker jag låta den gå i rosa :)

Donits

10 gr jäst
1 msk vatten
75 gr smör
4 dl mjölk
1 dl strösocker
1 tsk salt
2 ägg
12 dl vetemjöl






Glasyren
75 gr smör
5 dl florsocker
4 msk vatten
röd karamell färg ,
strössel

1 l rapsolja till fritering

Tillagning, ca 20 st:na


1. Lägg jästen i en bunke och häll över fingervarmt vatten, 37 grader,
och lös upp jästen i vattnet.

2. Smält smöret i en kastrull, häll över mjölken och låt det svalna till
37 grader.

3. Häll degvätskan över jästen och tillsätt socker, salt, ägg och ca 6 dl
av mjölet.

4. Rör ihop till en slät smet, tillsätt sedan resten av mjölet, lite i taget.
Knåda degen ett par minuter och låt den sedan jäsa till dubbel storlek i ca
en timme.

5. Stjälp upp degen på mjölat bakbord, kavla ut den till en ca 1 cm
tjock platta. Ta med hjälp av utstickare ut rundlar och tag ur ett hål i mitten
på varje rundel. Låt dem sedan jäsa till dubbel storlek.

6. Hetta upp oljan till ca 180 grader i en gryta. Fritera de jästa ringarna
vackert gyllenbruna ca 1 minut på varje sida.

7. Låt donutsen rinna av på hushållpapper.

8. Smält smöret till glasyren och låt det svalna. Rör i florsocker, vatten
och hushållsfärg. Doppa donutsen i glasyren och dekorera med strössel.

----------------------------------------------------

Jag har nu prövat detta recept :) Lagom till första maj. Jag är bara på hälften än, har friterat och hållit på så jag är alldeles slut! En brännskada på armen till på köpet! Det skvätte lite olja, ser ut som ett myggbett som man får i början av sommaren, alltså bettet i mitten och rosa/rött omkring. Nåja :) Inget att klaga! Jag ha själv varit oförsiktig!

I alla fall, jag funderade först att halvera receptet, eftersom det är ett nytt recept så ville jag inte få så många donitser. Jag brukar annars göra munkar, enligt mammas recept <3>



Hittade ett pepparkaksmått som var någorlunda runt. Inte på den sida som är upp :) utan den som är neråt.

Ett annat pepparkaksmått fick vara den som tog ut hålen. Och du ska inte tro att jag gärna kavlade ut degen en gång till! Så du ska inte tro att jag tänkte kavla ut den en tredje gång! Nej nej nej!!! Det fick bli fyrkantiga donitser då! Det ger mindre rester :)

Här är mina fina donitser, sovande under täcket.

I väntan på att oljan ska bli varm. Det börjar gå vågor....

...så jag slänger i ett testsubject.....nja, ingen riktig sprutt...

men efter en stund bubblar det rejält! Här blir det fyrkantiga donitser i rasande fart :)

Klara, väntar på att få svalna så att de ska få glasyr över sig. De färdiga munkarna, de med glasyr på får tyvärr komma i ett annat blogginlägg.....när man sätter in en ny bild så blir den överst. Så ska man försöka dra den neråt....it takes forever! Så enklast blir att den får komma själv sen :) Ska ändå inte glasyra dom idag. Klockan är strax över midnatt....så går det när man ska fritera donitser efter kl 9 på kvällen!

Här har vi i alla fall några praktexempel på hur donitser ska se ut :) Runda och fina!

Jag sockrar en del av dom. Först ett varv i sockerbad....

...sen på en tallrik!

Enligt receptet så skulle det vara 20 stycken munkar....någonstans gick det definitivt fel! Jag har med all säkerhet över 60 munkar här :o Oh...förlåt, donitser!

De där små plupparna friterade jag också. Den här måste jag bara ta kort på för jag funderade vad som hade hänt med den i mitten :) *fniss* Ser lite uppblåst ut! Det gick inte att vända på den heller ;)

Dom här rullade jag alla i socker. Vad heter det när de är så här små?

Donits


Plupp?

Nå betyget då? Tja, inte slår dom mammas munkar! Jag föredrar nog dem alla dagar! De här är lite som att äta luft.....och doppar man dem i socker så är det som att äta luft med socker. De smakar inte så mycket. Jag funderade på att sätta kardemumma i degen, men det var efter att jag hade kavlat ut den så jag lät tanken passera. Lite kardemumma skulle nog inte vara fel!

Inte smakar de illa på något sätt. Men ska jag äta kalorier så ska dom smaka mer än det här. Det är min åsikt :)

Glasyren kommer jag inte att färga med karamellfärg utan med blåbär eller andra bär. Så kanske de smakar annorlunda då! Eller så kanske jag har en annan åsikt bara jag äter några donitser till mjöden :) Som ska vara klar lagom till måndag, by the way. DET ser jag fram emot!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar