onsdag 28 april 2010

Vinterpyssel

Haha, nu är vintern förbi :) Men jag har inte satt in nåt vinterpyssel! Inte nåt påskpyssel heller för den delen. Det är för att jag inte har bilder på något av dem, men jag återskapar dem och tar bilder och gör bloggar efterhand nu när jag har tid :) Det blir väl bra?

Nu har jag pysslat och fotat så nu ska det tammetusan vara en bild till varje mening :) Typ.

På vintern har man alltså mössa på huvudet. För det är kallt. Därför ska vi pyssla en mössa att sätta på huvudet! Detta pyssel ska vara lämpligt för barn över 3 år så vi sätter oss inte ner och stickar en mössa :) Men vi kan pyssla en tofs!


Till det behövs två rundlar. Storleken spelar inte så stor roll, det beror på hur stor du vill att slutresultatet ska vara. Dessa är typ 5½ cm i diameter, hålet är 1½. Passligt för det barn som inte är så villig att pyssla. Det räcker bra med tre färger till en sån här boll!

Så behövs garn förstås! Jag tänkte försöka få 4 färger i min boll. Röd grön, gul och brun. Börjar med brun!

Sedan gul. Ett tips är att sätta rundlarna olika färg. På det sättet kan barnen i lugn och ro lära sig hur de ska göra, "stick in tråden på gröna sidan". Jag märkte att det var lite problem med det. Barnen ville gärna sticka in tråden på den sida som var närmast, oberoende var tråden hade kommit ut. Så var jag ouppmärksam så kunde det bli en hel del sprättande :/ Helt onödigt! Och inte så inspirationsframkallande! Ett annat tips är att sätta dubbel tråd. Det går snabbare och de där barnen som inte har så mycket tålamod blir fortare färdiga. De barnen med massor av tålamod och som tycker att detta är kul kan göra en tofs modell större :) Dubbla alla mått bara!

En nål är inte så dum idé när det börjar bli trångt i hålet. En trubbig med stort hål så att man bra får in garnet. Sätt nålen i mitten av garnet så blir det automatiskt dubbeltråd, samt nålen trillar inte av. Bara att klippa av nålen sen, öglan ska ju ändå bort.

Här kommer nålen :) Snart är tofsen klar!


Nu är tofsen nästan klar. Oj vad besvikna nästan alla barn blev när de kommit såhär långt. Deras tofs var ju inte alls lika mjuk som modellen! Jag fick helt enkelt förklara att vi inte är klara än.

Utan nu ska vi klippa tofsen! Klipp längs med yttre kanten.

En annan vinkel :)

Ja, följande besvikelse var ju här då. Tofsen var ju hård i mitten. Så jag fick förklara igen!

Först måste vi knyta ett band i tofsen så att den inte ramlar i bitar! Bandet ska mellan de båda paffbitarna (som jag har gröna därför att jag inte hade vitt hemma helt enkelt :))

Jag brukar vira det runt två varv för säkerhetsskull, och knyta dubbelknut.

Så bandet är på plats!

Då ska vi klippa bort paffet. Jag klipper aldrig ända ner till mitten, eftersom jag en gång råkat klippa av bandet som höll ihop tofsen! Det räcker med att man klipper halva vägen och river resten.

Klart! Tänkt vilken lycka! NU var tofsarna precis så mjuka som modellen :)

Nu är tofsen klar, men jag pratade om mössa! Nu har jag faktiskt fuskat, jag har "photoshopat" ihop en bild. Eller egentligen har jag använt paint :) Jag har tagit en bild på mej, en bild där jag inte liknar mej själv, eftersom jag vill hålla bloggen anonym. Därefter har jag ritat en mössa och klistrat in en bild på tofsen.

Det som jag BORDE ha gjort var att jag skulle ha printat ut bilden (vilket jag inte kan eftersom jag inte har någon färg i min printer), mätt hur stor mössa jag behöver till storleken på bilden. Ritat en mössa-modell som passar den storleken (och då ska de övriga utprintade bilderna i detta pyssel vara ungefär samma storlek!), klippa ut en mössa till min bild och färglägga den enligt mina önskemål. Därefter BORDE jag ha klistrat mitt foto på en hårdare pappskiva, därefter klistrat min mössa på den, och se till så att mössan verkligen sitter som den ska! Brukar du t.ex. ha din mössa utanpå huvudet när du är ute? Eller brukar den vara nerdragen över ögonen? Var ska mössan vara? Efter det BORDE jag ha tagit min nål, tryckt två hål ca. 1 cm ovanför mössan. Trätt in det ena bandet (som blev efter att jag knutit ihop tofsen) i ena hålet och det andra bandet i andra hålet. Dragit åt och knutit fast tofsen på "tavlan" med en knut på baksidan.
Här är alltså en bild av slutresultatet. Man behöver inte ha namn på dessa pyssel :) Eftersom en bild säger mer än tusen ord :) Det blev jätte fina resultat! Synd att jag inte har en bild på det resultatet....nå, jag har en bild på mej :p Något annat skulle jag i och för sig inte ha satt ut här i alla fall :) Enligt min filosofi: Inga bilder på nätet av någon som inte vill ha sina bilder på nätet. Och barn vet inte vad de säger ja till när det gäller bilder på nätet, därför är det nej för mej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar